BMW Group Malaysia mengumumkan sepuluh finalis bagi pertandingan filem pendek paling berprestij BMW Shorties 2023 dengan kerjasama Festival Filem Antarabangsa Malaysia (MIFFest) edisi keenam.

Kerjasama itu bertujuan untuk mengangkat pengkarya filem dan kandungan digital tempatan ke aras yang lebih tinggi dengan meluaskan peluang untuk mereka menempa nama di persada antarabangsa.

“Kami sangat teruja untuk mempunyai rakan kongsi kami, BMW Shorties, menyertai kami dalam perjalanan ini. Ia satu keseronokan yang menggembirakan bagi kami.

“Kami akan terus menyokong dan menggalakkan pembikinan filem di Malaysia, merakamkan lebih banyak aksi yang luar biasa detik di kamera,” ujar presiden merangkap pengasas MIFFest, Joanne Goh.

Tahun ini BMW Shorties memecahkan rekod luar biasa dengan jumlah 133 penghantaran filem pendek dan pemenang hadiah utama bakal menerima geran RM80,000 serta hadiah lain.

Beberapa filem yang memenangi pertandingan itu juga bakal ditayangkan di acara MIFFest yang akan berlangsung pada 23 hingga 29 Julai depan.

Dalam pada itu, Ketua Komunikasi Korporat dan Kelestarian BMW Group Malaysia, Sashi Ambi berkata, BMW Shorties sentiasa berusaha memperkasakan pengkarya filem tempatan yang bercita-cita tinggi untuk memacu inovasi dan menolak segala sempadan.

“Dengan 133 penyerahan yang memecahkan rekod tahun ini, kami sangat teruja untuk melihat perjalanan evolusi artistik ini dilalui oleh para peserta – sangat sesuai dengan tema EVOLVE tahun ini.

“Melalui naratif mereka, semua finalis telah menunjukkan kebolehan yang mengagumkan, mencabar konvensyen, serta memberi inspirasi kepada kami untuk berkembang ke arah masa depan yang lebih mengujakan,” katanya.

Acara itu akan menyaksikan pelancaran filem pendek yang dicalonkan dalam pelbagai kategori, termasuk Sinematografi Terbaik, Cerita Terbaik, Reka Bentuk Pengeluaran Terbaik, Reka Bentuk Bunyi Terbaik, Penyuntingan Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Wanita Terbaik, Pengarah Terbaik dan Shorties Pelajar Terbaik.

10 finalis BMW Shorties 2023 adalah seperti berikut:

  • “Ah Ma” oleh Chew Boon Wai
  • “Aku, Ayah dan Musik” oleh Mohd Hanif Fikri bin Jaafri
  • “All Who Leave Go There” oleh Ikram Haizammuri
  • “INMATES” oleh Palani Veloo A/L Subramaniam
  • “Selalu Ada” oleh Faizal Noar
  • “Selamat Malam, Dunia!” oleh Putra Adib
  • “Taugeh” oleh U Wang
  • “The Known Stranger” oleh Bryan Sim
  • “The Missing Trophy” oleh Wong Ga Dong
  • “Boys” oleh Fabian Loo

Makluman lanjut boleh didapati menerusi laman Facebook dan Instagram rasmi BMW Shorties, serta laman sesawang BMW Shorties di www.bmwshorties.com.my.