Melihat genre komedi dan seram masih kekal relevan dalam industri perfileman tanah air menjadi pendorong buat penyanyi dan pelakon Dato’ Awie selaku pemilik syarikat Rumah Produksi Merah untuk menerbitkan filem komedi seram “Sue-On”.

Menurut Awie, atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, genre komedi seram menjadi pilihan memandangkan sekarang ini dia sememangnya sudah sinonim dengan genre sedemikian.

“Ramai penonton yang kenal saya dengan filem seperti “Zombie Kampung Pisang” dan “Hantu Kak Limah Balik Rumah”, malah mereka terima watak yang saya bawakan itu sedangkan sebelum itu saya bukanlah seorang pelakon komedi.

“Jadi, saya rasa perlu mengambil peluang ini untuk menghasilkan filem genre sebegini dan akhirnya terhasilnya filem “Sue-On”. Saya nak elakkan masyarakat terlalu takut dengan hantu, jadi saya hasilkan watak hantu yang peramah.

“Bukan kami tak boleh nak buat filem seram, tetapi saya mahu penonton lebih gembira dan bersantai apabila menonton filem ini di pawagam.

“Ini merupakan permulaan langkah Rumah Produksi Merah dalam penerbitan filem,” katanya yang ditemui di malam gala dan tayangan perdana filem “Sue-On” di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya, semalam.

IMG 8382
Awie bersyukur melihat sambutan penonton di malam gala dan tayangan perdana “Sue-On”

Tambah Awie lagi, pada awalnya “Sue-On” merupakan sebuah telefilem, namun pihaknya bercadang untuk mengangkatnya ke layar perak memandangkan segala elemen yang ditampilkan sesuai untuk sebuah filem.

Sebagai seorang penerbit, Awie meletakkan harapan tinggi agar filem “Sue-On” dapat menambat hati dan menghiburkan para penonton.

“Selain saya, mereka yang terlibat dalam filem ini termasuk pengarah, pelakon dan kru juga pasti mahu melihat kejayaan filem ini.

“Jika filem “Sue-On” ini mendapat sambutan yang baik, ia akan memberi peluang kepada saya
untuk menerbitkan lebih banyak filem pada masa akan datang,” katanya.

Filem ini mengisahkan Sue-On, seekor hantu Korea yang sering menganggu manusia dengan mengeluarkan dirinya dari kaca televisyen. Pada satu malam, nasib Sue-On tidak begitu baik hingga menyebabkan dia terperangkap di Kampung Sebelah.

Diinspirasikan dari sebuah filem seram Jepun, “Sue-On” dibintangi oleh Awie sendiri, bersama barisan pelakon lain seperti Reen Rahim, Ropie, Azlee Senario, Nazia Mustafar, Achey, Shawani dan ramai lagi.

“Sue-On” bakal ditayangkan di pawagam bermula 6 Julai ini.