Penyanyi Datin Alyah mengalami demam panas selepas berdepan gangguan mistik ketika mendendangkan lagu keroncong “Alunan Biola” beberapa tahun lalu.

Menurut Alyah atau nama lengkapnya Noor Hasliah Abu Hasan, dia terdengar seperti ada suara lain yang turut menyanyi ketika merakamkan lagu tersebut.

“Pengalaman ini terjadi sekitar awal tahun 2000-an sewaktu saya merakamkan lagu Alunan Biola dalam studio Rentak 50 di Angkasapuri, RTM.

“Saya ingat lagi ketika saya menyanyikan rangkap pertama, tiba-tiba ada suara lain yang menyahut nyanyian saya,” katanya menerusi Kosmo!

Tambah Alyah lagi, dia diberitahu bahawa dia bukanlah yang pertama berdepan gangguan berkenaan memandangkan sebelum ini pernah ada penyanyi lain mengalami pengalaman serupa.

Pelantun lagu “Cinta Sahabiyah” itu mengalami demam panas dan menggigil seluruh badan pada keesokan harinya.

Dalam perkembangan lain, Alyah bakal mendendangkan dua buah lagu keroncong pada Konsert Keroncong Malaysia yang bakal diadakan di Istana Budaya pada 5 dan 6 Ogos ini.

Selain Alyah, konsert itu turut menampilkan Yusni Hamid, Khadijah Ibrahim, Datuk Awie serta penyanyi Korea, Han Byul dan diiringi 40 pemuzik orkestra Keroncong Irama Perindu.