Biarpun sudah acap kali membintangi naskhah aksi, namun pelakon Johan As’ari mengakui belum pernah diberi peluang untuk melakukan banyak babak pertarungan sebelum menjayakan filem “VII XII” (“Tujuh Dua Belas”).

Lebih menambah keterujaannya, Johan turut diberi kepercayaan daripada pengarah Thorpe Ali untuk melakukan babak pertarungan dengan pelakon aksi Farali Khan menerusi filem tersebut.

“Sepanjang kerjaya lakonan saya, inilah pertama kali saya bertarung dengan pelakon wanita. Mula-mula memang takut tidak boleh buat, tetapi pengarah yakinkan saya yang Farali adalah seorang pelakon aksi.

“Selepas dapat tahu Farali adalah pelakon aksi, barulah saya ada keyakinan sebab saya tidak pernah ada banyak babak bertarung dalam filem-filem sebelum ini. Kebanyakannya lebih kepada aksi kejar mengejar dan bersenjata.

“Dalam filem ini, saya betul-betul dapat bertarung dalam banyak babak,” katanya yang ditemui pada majlis tayangan perdana dan sidang media filem “VII XII” di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya.

Z5W 7345
Johan teruja dan bimbang pertama kali melakukan aksi pertarungan dengan pelakon wanita

Dalam pada itu, Johan akui sangat berpuas hati dapat bekerjasama dengan Farali buat pertama kali dan mengagumi sikap profesional pelakon tersebut ketika beraksi di set penggambaran.

“Cabaran utama dalam melakonkan babak-babak pertarungan adalah keselamatan. Saya kena pastikan rakan pelakon saya, Farali, yang lebih banyak babak pertarungan, tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Kalau saya tercederakan dia, kemungkinan ia akan mengganggu proses penggambaran. Tetapi dengan kepercayaan yang Farali berikan pada saya, cabaran itu menjadi tidak terlalu sukar.

“Saya sangat puas hati dapat bekerjasama dengan Farali. Begitu profesionalnya Farali sebab saya langsung tidak cedera ketika melakonkan babak pertarungan dengan dia,” katanya.

Tambah bintang filem “Air Force The Movie” itu lagi, segala babak aksi dan pertarungan serta penampilan dan pelontaran dialog dilakukan sendiri tanpa mengambil mana-mana rujukan.

IMG 6830
Barisan pelakon bersama pengarah dan penerbit hadir ke majlis tayangan perdana dan sidang media “VII XII”

Selain Johan dan Farali, filem yang menelan RM1.2 juta itu turut dibintangi bintang YouTube seni bela diri dari Indonesia, Chintya Candranaya dan Master Agus Setiawan Jaya, Adam Darwisyh dan Idzham Ismail.

“VII XII” kini ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 4 Mei 2023.