Chef selebriti dan penyanyi Dato’ Fazley Yaakob menasihatkan rakan-rakan seindustri agar tidak merahsiakan masalah kesihatan diri demi mencari kerja mahupun tawaran berlakon.

Menerusi satu hantaran di laman Instagram Fazley, atau nama sebenarnya Ahmad Fadzli Yaakob berpendapat bahawa mencari rezeki tidak seharusnya membebankan mereka yang uzur.

“Ini harus dihentikan! Janganlah sampai pemergian mengejut rakan kita berlaku lagi atas alasan sama seperti rahsiakan penyakit kerana risau tidak dapat tawaran kerja.

“Mencari sesuap nasi tidak seharusnya membebankan mereka yang sememangnya uzur, apatah lagi jika kegiatan tersebut merupakan mata pencarian utama seseorang,” katanya.

Dalam pada itu, Fazley turut mempersoalkan sekiranya terdapat segelintir penerbit atau syarikat produksi yang enggan memberikan tawaran sehingga pelakon sanggup merahsiakan penyakit sendiri.

“Mungkin ada dalam kalangan mereka yang memberi kerja secara rahsia memberikan amaran enggan memberikan pekerjaan jika pelakon ada penyakit kerana risau akan menyusahkan semua orang,” katanya.

Menjengah ke ruangan komen, ramai pengikut Instagram Fazley, termasuk rakan selebriti yang bersetuju dengan pendapatnya dan mendedahkan perkara sebegitu bukan sahaja berlaku dalam industri hiburan, malah industri lain juga.

“Realiti di Malaysia macam inilah. Pekerja ada penyakit terus nak buang, sebab itu kadang-kadang ada yang terpaksa sembunyikan penyakit,” tulis seorang pengguna Instagram.