Pernah mengukuhkan nama di negara jiran Indonesia, pelakon aksi Farali Khan bersyukur kerana rezekinya dalam industri perfileman tanah air kian meluas.

Terbaharu, Farali menerajui filem aksi pertama arahan sutradara Thorpe Ali berjudul “VII XII” (“Tujuh Dua Belas” yang mengisahkan tentang jenayah penculikan kanak-kanak dan pemerdagangan organ manusia secara haram.

Menurut pelakon kacukan Cina-Pakistan itu, sebagai seorang pelakon aksi, dia memang tidak boleh lari daripada cabaran dan kecederaan sepanjang terlibat dengan penggambaran, termasuk rahangnya yang terkehel ketika melakonkan babak pertarungan.

“Filem ini memang padat dengan babak pertarungan dan saya hanya berlatih dalam tempoh dua minggu sahaja. Sebagai seorang peninju, tidak mudah untuk saya belajar silat sebab memori otot lebih kepada bertinju.

“Kecederaan itu memang banyak dan ianya normal jika berlakon dalam filem-filem aksi. Selain lebam-lebam pada badan, rahang saya juga terkehel. Namun selepas menerima rawatan, doktor beritahu tiada apa yang serius jadi saya biarkan sahaja,” katanya.

Farali bagaimanapun enggan menunding jari pada mana-mana pihak atau memperbesarkan perkara itu memandangkan koreografi untuk babak pertarungan itu telah diubah pada saat akhir ekoran kekangan masa.

Bercakap mengenai pengalaman bekerjasama dengan bintang YouTube seni bela diri dari Indonesia, Chintya Candranaya dan Master Agus Setiawan Jaya, Farali akui tidak berdepan masalah untuk mencipta keserasian kerana dirinya juga fasih berbahasa Indonesia.

“Saya sangat seronok bekerjasama dengan mereka dan mudah saya berinteraksi dengan mereka sebab saya boleh bertutur dalam bahasa Indonesia. Saya dah anggap mereka macam keluarga kedua.

“Saya juga dapat menimba ilmu silat daripada mereka yang sudah bertahun-tahun mereka kuasai. Jadi banyak yang saya belajar memandangkan filem ini juga banyak menggunakan pergerakan silat ketika babak pertarungan,” katanya.

Farali, atau nama lengkapnya Norfara Ali Dad Khan, ditemui pada majlis tayangan perdana dan sidang media filem “VII XII” yang berlangsung di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya pada Selasa.

Z5W 7108
Barisan pelakon “VII XII” bersama pengarah Thorpe Ali dan penerbit Osmosis Productions

Biarpun sedia menghadapi pelbagai risiko dalam menjayakan babak aksi tanpa menggunakan ‘stunt double’, namun Farali sentiasa peka dengan setiap latihan serta tanggungjawab pihak produksi terhadap keselamatan barisan pelakon.

“Tubuh badan ini kita nak pakai lama sebab itu perlu berlatih betul-betul. Sekiranya ada aksi lagak ngeri yang saya rasa tak boleh nak buat, saya akan berbincang dengan produksi. Apa yang terjadi pada saya adalah satu kemalangan dan tidak boleh buat apa-apa.

“Kebiasaannya saya akan memastikan produksi menyediakan insurans dan paramedik di set penggambaran ketika melakonkan babak pertarungan,” katanya yang pernah patah buku lali ketika terlibat dengan penggambaran filem “Wira”.

Dalam pada itu, Farali turut berkongsi khabar gembira bahawa dirinya kini berbadan dua dan usia kandungannya bakal memasuki trimester ketiga.

“Alhamdulillah, sepanjang kehamilan ini saya tidak mengalami sebarang alahan dan berjaya puasa penuh sepanjang bulan Ramadan.

“Saya sangat menikmati perjalanan kehamilan ini. Saya gembira sebab boleh makan banyak memandangkan sebelum ini saya perlu menjaga badan untuk berlakon filem aksi,” katanya.

Tambah Farali lagi, dia juga terpaksa menolak banyak tawaran berlakon pada awal kehamilannya, namun berjanji untuk membuat kemunculan semula selepas melahirkan anak sulungnya.

“VII XII” mengisahkan Safia, seorang atlet seni mempertahankan diri yang terpaksa bertarung nyawa untuk menyelamatkan anak saudaranya yang diculik oleh sekumpulan penyeludup organ manusia.

Selain Farali, filem ini turut dibintangi Johan As’ari dan Adam Darwisyh. “VII XII” akan ditayangkan di pawagam bermula 4 Mei ini.