Tiada apa yang mampu menjadi penghalang perasaan cinta dan sayang pelakon Fadlan Hazim yang sanggup terbang jauh ke Kazakhstan demi melamar teman wanitanya, Aiya Mukhamedsalova.

Dedah Fadlan atau nama lengkapnya Fadlan Hazim Anuwar, dia telah mengikat tali pertunangan pada 1 Oktober tahun lalu dan bakal melangsungkan pernikahan pada hujung tahun ini.

Tambah Fadlan lagi, dia telah bertemu ibu bapa Aiya di negara kelahiran tunangnya itu bersendirian tanpa ditemani keluarga serta perlu melalui beberapa ujian yang dianggap budaya sebelum perkahwinan di sana.

“Mereka bawa saya daki gunung tanpa memakai baju sejuk sedangkan ketika itu suhu dalam 4 ke 5 darjah Celcius. Masa daki itu, mereka sangat laju, macam berlari tapi sebenarnya berjalan.

“Selain itu, saya kena tunggang kuda. Saya beritahu tunang, memang pernah tunggang kuda tapi sekadar untuk berlakon saja. Tapi tunang kata saya kena tunjuk depan keluarganya yang saya boleh tunggang kuda dengan baik.

“Antara ujian lain, saya kena jalan atas papan yang ada paku kecil-kecil dan minum susu kuda yang agak pahit,” katanya menerusi Gempak.

Fadlan bagaimanapun hanya mengetahui bahawa dia lulus ujian-ujian berkenaan selepas pulang ke tanah air dan bersyukur kerana berpeluang untuk mempelajari budaya luar.