Pelakon Syafiq Kyle teruja apabila terpilih untuk membintangi siri “The Expert Syerif” terbitan produksi antarabangsa yang berpangkalan di United Kingdom.

Menurut pemilik nama lengkap Mohd. Syafiq Shamim Abdul Razak itu, dia menganggap peluang ini sebagai titik permulaanya untuk meluaskan kerjaya lakonannya ke luar negara.

“Saya teruja nak membintangi siri ini kerana jalan ceritanya yang bagus dan saya perlu memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris saya.

“Inilah cabaran serta pengalaman baru buat saya apabila bekerja dengan produksi luar. Saya begitu fokus pada kerjaya lakonan dan berharap terus maju lagi pada masa akan datang,” katanya.

Tambah Syafiq lagi, pemilihannya untuk drama itu bermula dengan sesi uji bakat terlebih dahulu bersama beberapa pelakon dari Malaysia dan dia bersyukur kerana rezeki berpihak kepadanya.

Pelakon filem “Pusaka” itu bagaimanapun tidak mendedahkan jalan cerita lanjut mengenai drama tersebut.

Dalam perkembangan lain, Syafiq membintangi “Seindah Kasih The Movie” karya Nik Amir Mustapha dan Ariff Zulkarnain serta bakal muncul menerusi filem aksi “Polis Evo 3” arahan Syafiq Yusof di pawagam pada 25 Mei ini.

Selain itu, Syafiq juga sedang menghitung hari untuk diijab kabulkan dengan pelakon Mimi Lana tidak lama lagi.