Pelakon Datuk Aaron Aziz tampil menjelaskan perkara sebenar yang berlaku susulan tindakannya meletakkan seekor ular sawa di atas sangkar kucing melalui siaran langsung di laman Instagram miliknya.

Aaron menerusi satu hantaran video memohon maaf terhadap Persatuan Haiwan Malaysia (MAA) yang menegurnya agar lebih peka dan sensitif dalam mengendalikan media sosial apabila melibatkan haiwan domestik serta haiwan liar.

Hal ini disebabkan kucing akan mengalami ketakutan dan tekanan yang melampau kerana berasa terancam memandangkan ular dan kucing adalah dua entiti pemangsa dan mangsa.

Jelas pelakon kelahiran Singapura itu, individu yang meletakkan ular di atas sangkar kucing berkenaan bukanlah dirinya, sebaliknya pemilik ular yang diarahkan untuk melakukan perkara tersebut bagi tujuan penggambaran sebuah drama.

“Kenapa tuduh saya yang letak ular di situ? Pemilik ular itu yang diarahkan untuk letak, bukan saya. Saya hanya berdiri di situ dan berdialog. Pemilik kucing juga tidak berkata apa-apa jadi kenapa hanya saya yang dicaci?

“Memang silap saya buat siaran langsung dan kongsikan kepada umum sebab itu pertama kali saya berlakon dengan ular. Maafkan saya. Saya manusia biasa tetapi bukan penzalim haiwan.” jelasnya.

Tambah pelakon filem “KL Gangster” itu lagi, dia juga seorang pencinta kucing dan memiliki sembilan kucing peliharaan, maka dia sentiasa mengambil berat akan keadaan kucing-kucing yang berada di lokasi penggambaran tersebut.

“Saya ada bertanya kepada pemilik ular sama ada kucing okey ke tidak? Tidakkah ular akan mengganggu kucing? Tetapi menurut pemilik ular, tidak. Ini kerana ular hanya makan arnab.

“Saya sentiasa perhatikan gerak geri kucing itu dan kalau mereka menunjukkan tanda-tanda tertekan, kami tidak akan teruskan babak itu. Saya dapat lihat sepanjang ular berada atas sangkar, kucing langsung tidak menunjukkan reaksi terancam.

“Lagipun, kami ada 11 orang yang bertanggungjawab untuk menjaga keselamatan kucing dan ular sepanjang di lokasi.

“Anda tidak nampak macam mana berkali-kali saya bertanya kepada pengarah sama ada kucing itu okay atau tidak.

“Malah, ada satu benda pengarah minta saya lakukan, tetapi saya tidak sampai hati hendak buat, tetapi orang tidak tahu. Sebaliknya, orang hanya tahu mengecam sahaja,” luahnya.