Susulan kejayaan filem “Menjelang Maghrib” di Malaysia, penerbit Helroad Production, Helfi Kardit teruja untuk membawakan filem seram terbaharunya, “Iblis Dalam Darah” ke pawagam Malaysia.

Menurut Helfi, selepas filem “Menjelang Maghrib” berada dalam carta 10 filem terbaik di Malaysia pada tahun lalu, dia meletakkan harapan yang sama untuk filem “Iblis Dalam Darah”.

Menceritakan di sebalik tabir pembikinan filem tersebut, Helfi memaklumkan bahawa penggambaran telah dijalankan di sebuah rumah yang terletak dalam kawasan hutan di Gunung Salak.

“Lokasi ini dipilih kerana kami ingin menggambarkan kehidupan golongan berpendapatan rendah yang sering dipinggirkan dalam menghadapi masalah.

“Selain adegan di sekitar kawasan kampung dan hutan Gunung Salak, kami juga membuat penggambaran di kawasan sungai dan gua,” katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, pengarah Filem Yannie Sukarya berkata, dia bukan hanya ingin menghasilkan sebuah filem seram semata-mata, tetapi juga sebuah filem yang boleh dikaitkan dengan kehidupan seharian termasuk unsur keagamaan serta isu kesihatan mental.

“Tanpa kita sedari, syaitan dan iblis boleh merasuk tubuh manusia melalui darah, dan mempengaruhi perlakuan kita. Jadi saya terpanggil untuk mengutarakan kisah ini dalam bentuk sebuah filem,” katanya.

Mengulas mengenai pemilihan pelakon, Yannie berkata pemilihan teraju utama Ryaas Randa adalah kerana kemerduan suaranya ketika membaca al-Quran. 

“Pada awalnya, kami sebenarnya sudah mempunyai pilihan untuk watak utama filem ini, namun kami masih tercari-cari pelakon yang mempunyai suara merdu serta boleh mengaji, bersesuaian dengan watak yang dibawa.

“Akhirnya, kami memilih Ryaas Randa. Barisan pelakon hebat yang ada dalam filem ini memberikan lakonan berkualiti dan kami harap ianya akan menarik penonton untuk menonton filem ini,” katanya.

344771352 702695451857423 8594852583478700134 n

“Iblis Dalam Darah” mengisahkan Haruni, seorang gadis yang mendapat gangguan ghaib. Haruni sering menjerit kesakitan dan juga menyakiti dirinya sendiri. Tanpa dia sedari, Haruni sebenarnya telah dirasuk iblis.

Hanum, adik Haruni, menderita penyakit glaukoma yang menyebabkan penglihatannya kabur. Doktor yang merawat Hanum, Ahmad, mendengar kisah Haruni dan berasa simpati dengan keadaannya. Berpengalaman dalam rawatan Islam, Doktor Ahmad turut ingin membantu Haruni. Dalam usahanya merawat Haruni, banyak hal misteri mengenai gadis muda itu mula terbongkar satu demi satu. 

Selain Ryaas, filem ini turut dibintangi barisan pelakon lain seperti Michelle Joan, Cut Ashifa Al’ar, dan Soraya Rasyid.

“Iblis Dalam Darah” bakal menghantui pawagam di Malaysia bermula 18 Mei ini.

344723217 1658761357896653 6165135062795693208 n