Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengimbau kembali kenangan perjuangannya memerangi ketidakadilan dan rasuah dalam politik tanah air selepas menonton filem biopik “Anwar: The Untold Story”.

Memuji karya pengarah dari Indonesia, Viva Westi serta barisan pelakon yang menjayakan setiap watak dengan baik, Anwar mengakui filem itu membuatkan dirinya dan isteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tersentuh.

“Peristiwa puluhan tahun mahu disingkatkan dalam sejam lebih sudah tentunya tidak mudah. Ia hanya boleh dilakukan dengan kecekalan, kepintaran dan pengalaman pihak produksi.

“Ini cerita yang mesti diceritakan, perjuangan menentang rasuah perlu diteruskan. Sekarang saya menjadi perdana menteri, saya mahu menyelamatkan negara ini dan memerangi rasuah dan perangi mereka bersungguh-sungguh.

Anwar bersama Azizah, pengarah Viva Westi dan pelakon utama Farid Kamil, hadir ke majlis tayangan perdana dan sidang media filem “Anwar: The Untold Story” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion, Kuala Lumpur.

Anwar menonton filem itu bersama beberapa ahli keluarga terdekat termasuk mereka dari industri hiburan, tokoh politik dan selebriti.

Seramai 1,870 tetamu termasuk penggiat industri hiburan, tokoh politik, selebriti serta media tempatan dan antarabangsa menonton filem tersebut di 13 dewan khusus.

Antara figura ternama yang menghadiri majlis tersebut ialah Datuk Seri Siti Nurhaliza, Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil, Datuk M Nasir, Fauziah Ahmad Daud, Habsah Hassan, Datuk Yusof Haslam dan Datuk David Teo.

Anwar TUS 1984 X 1428

Dalam pada itu, pengasas dan pengerusi DMY Creation Datuk Mohamed Yusoff menggalakkan orang ramai untuk menonton filem tersebut bagi merasai perjuangan perdana menteri yang menjadi salah satu perubahan politik paling luar biasa dalam sejarah Asia Tenggara moden.

“Kami berharap semua terutama golongan belia menyokong dan menonton filem ini untuk mengetahui perjuangan sebenar perdana menteri kita.

“Filem ini menunjukkan kepentingan membasmi rasuah di negara ini,” katanya.

Selain Farid Kamil, filem ini turut dibintangi Hasnul Rahmat yang memegang watak sebagai Tun Dr Mahathir Mohamad dan Acha Septriasa sebagai Dr Wan Azizah.

“Filem Anwar: The Untold Story” akan ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 18 Mei ini.