Biarpun berpengalaman lebih dari tiga dekad dalam industri muzik tanah air, namun penyanyi terkenal Anuar Zain mengakui telah banyak menolak tawaran untuk menjadi juri program realiti.

Selain menganggap bidang penjurian tidak sesuai dengan dirinya, Anuar juga cuba mengelakkan diri dari terjebak dengan perkara-perkara negatif yang muncul dari segelintir peminat mahupun penonton.

“Bagi saya, tujuan juri menegur itu sebenarnya nak kita sama-sama naik. Tetapi, kadang-kadang saya tak suka elemen-elemen negatif yang cuba ditimbulkan peminat daripada komen ditulis itu kerana ia merosak diri.

“Saya tak boleh terima komen negatif penonton. Untuk itu, saya nak jauhkan diri daripada terima komen-komen yang pelik ini. Apatah lagi, setiap artis itu ada jiwa sensitif di dalam diri,” katanya menerusi Harian Metro.

Buat makluman lanjut, pelantun lagu “Sedetik Lebih” itu hanya pernah menjadi juri jemputan sebanyak dua kali sepanjang kerjayanya, iaitu di Akadami Fantasia musim kedua (AF2) dan Malaysian Idol.

Dalam perkembangan lain, Anuar bekerjasama pelajar Sekolah Seri Putri (SSP) di Konsert Gala Seri Puteri Simfonik Winds yang akan berlangsung pada 20 Mei di Panggung Sari, Istana Budaya.

Konsert itu bertujuan untuk mengumpul dana bagi menyertai International Orchestra Festival and Competition Golden Sardana di Barcelona, Sepanyol tahun ini.