Sekian lama menceburi dunia lakonan, pelawak dan pelakon Zizan Razak akhirnya mencabar diri untuk bergelar pengarah dan penerbit bagi telefilem raya terbaharunya, “Heistdilfitri” yang bakal ditayangkan Syawal ini.

Menerusi telefilem siaran Astro ini, Zizan atau nama lengkapnya Razizan Abdul Razak bekerjasama dengan pelawak dan penyampai radio Issey Fazlisham yang sama-sama duduk di bangku pengarah.

“Saya dan Issey akan mengarah, menerbitkan dan berlakon juga dalam telefilem ini. Saya tak menjanjikan bulan bintang tapi kami akan buat yang terbaik.

“Harap selepas terjadinya telefilem ini, mungkin akan ada lagi naskhah seterusnya, malah boleh jadikan satu cabang baharu dalam kerjaya saya sebagai anak seni,” katanya menerusi mStar.

Tambah pelakon filem “Abang Long Fadil” itu lagi, biarpun gementar mencuba perkara baharu, namun dia bersyukur kerana diberi peluang untuk memperkembangkan lagi cabang kerjayanya dalam dunia seni.

Penggambaran telefilem itu telah berlangsung selama lebih kurang seminggu sekitar Mac lalu.

Ia mengisahkan tiga perompak profesional yang tidak pernah ada pengalaman menyambut Aidilfitri, namun tahun ini mereka merancang untuk meraikan raya dengan cara yang berbeza.

Selain Zizan dan Issey, “Heistdilfitri” turut dibintangi Syiqin Kamal, Datin Seri Maria Farida, Khir Rahman, Jihaa Sham dan Mathni Ab Razak.

“Heistdilfitri” akan ditayangkan pada 23 April, bersamaan dengan 2 Syawal, jam 10 pagi, menerusi saluran Astro Ria serta boleh distrim melalui aplikasi Astro Go atau Ultra Box.