Kembali digandingkan dalam filem aksi “Polis Evo 3”, pelakon Shaheizy Sam dan Zizan Razak mengakui tidak mempunyai masalah untuk mencipta keserasian di set penggambaran selepas beberapa tahun.

Menggalas watak Inspektor Khai dan Inspektor Sani, kedua-dua pelakon itu sentiasa mencari inisiatif untuk mendalami watak masing-masing serta mencari keserasian sejak pembikinan filem pertama.

“Dari filem pertama “Polis Evo” lagi saya dah rasa kasih sayang daripada Zizan. Mungkin kami terlalu mendalami watak masing-masing sampaikan saya dapat rasa bukan Inspektor Sani, tetapi Zizan sendiri yang menyentuh hati saya.

“Mudah untuk kami bawa keserasian itu ke “Polis Evo 2″. Jadi untuk filem ketiga ini, saya rasa tak ada apa lagi untuk menguatkan keserasian kami sebab kami dah terlalu rapat,” katanya.

Dedah Zizan pula, mereka banyak menghabiskan masa bersama untuk berbual dan berbincang, tambahan lagi selepas Sam membuat keputusan untuk berpindah berdekatan rumahnya.

“Untuk mencari keserasian, Sam sampai pindah dari Bukit Antarabangsa ke Shah Alam, berdekatan dengan rumah saya dan kami hidup berjiran.

“Sebelum penggambaran, kami akan buka hati masing-masing dan berbual dahulu. Sam juga selalu pesan pada saya untuk buang ego dan emosi,” katanya.

Sam dan Zizan ditemui pada majlis sidang media “Polis Evo 3” di Six In The City, Petaling Jaya.

IMG 0086

Bercerita mengenai lagak aksi dalam filem, Sam memberitahu bahawa dia hanya akan bersetuju untuk melakukannya jika ia tidak berisiko tinggi hingga boleh mengganggu proses penggambaran.

“Biasanya babak bertarung saya akan lakukan sendiri. Tetapi kalau babak aksi lagak ngeri saya akan fikirkan dahulu sebabnya kalau saya cedera, saya bukan hanya menyusahkan diri saya sahaja, tetapi kumpulan produksi juga.

“Jadi apa yang saya percaya saya mampu buat, saya akan buat,” jelasnya.

Dalam pada itu, Sam mendedahkan bahawa pengalaman bekerja dengan tiga orang pengarah berbeza, iaitu Ghaz Abu Bakar, Joel Soh dan Syafiq Yusof, sepanjang menjayakan francais “Polis Evo” amat menarik kerana setiap daripada mereka mempunyai kelebihan tersendiri.

“Setiap pengarah mempunyai kelebihan, fokus dan sentuhan masing-masing. Ghaz sukakan kisah yang segar dan menyeronokkan, Joel pula jalan ceritanya lebih gelap dan Syafiq pula lebih santai,” kata Sam.

Tambah Zizan pula, setiap pengarah yang menjayakan filem-filem “Polis Evo” perlu mengetahui perkembangan watak Inspektor Khai dan Inspektor Sani.

“Kalau dah dirancang dengan baik, semuanya akan berjalan lancar. Walaupun kami bekerja dengan dua pengarah berbeza sebelum ini, Syafiq kena faham setiap perkembangan watak.

“Kami banyak berbincang dan pada masa yang sama saya turut menyumbang idea,” katanya.

Selain Sam dan Zizan, filem ini turut dibintangi Sharnaaz Ahmad, Nora Danish, Syafiq Kyle, Douglas Lim, Farali Khan, Fauzi Nawawi, Fezrul Khan dan Eyka Farhana.

“Polis Evo 3” akan ditayangkan di pawagam bermula 25 Mei 2023.