Filem “Coast Guard Malaysia: Ops Helang” dan “Abang Adik” secara rasminya dipilih mewakili Malaysia ke festival filem Asia terbesar di Eropah, Udine Far East Film Festival (FEFF), edisi ke-25 mulai 21 April ini.

“Coast Guard Malaysia: Ops Helang” arahan Allahyarham Pitt Haniff dengan kerjasama Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) sebelum ini berjaya meraih kutipan pecah panggung mencecah RM5 juta dalam tempoh dua minggu tayangan.

Penerbit filem itu, Arie Zaharie, Muhammad Hady Yusry Makmor, Rozita Mat Isa dan Azlan Zaharie, gembira dan berbangga atas pemilihan “Coast Guard Malaysia: Ops Helang” ke FEFF.

“Bagi pihak semua pembikin filem Malaysia, kami amat berbangga dan berbesar hati untuk mewakili Malaysia dalam edisi ke-25 ini. Doakan yang terbaik buat kami!” ujar pihak penerbit.

Filem cereka pertama Jin Ong, “Abang Adik” pula memenangi dua anugerah di Fribourg International Film Festival (FIFF) ke-37 baru-baru ini.

“Saya berasa sangat berbesar hati menerima anugerah itu dan saya sangat gembira dapat membawa filem Malaysia untuk dikongsi bersama mereka,” kata Jin Ong.

FEFF 2023 POSTER

Malaysia International Film Festival (MIFFest) yang dipilih sebagai rakan festival Udine FEFF berharap kedua-dua pihak dapat bekerjasama untuk jangka masa panjang.

Pengasas MIFFest Joanne Goh berkata, pihaknya amat berbesar hati kerana kedua-dua filem tersebut terpilih untuk bertanding di FEFF.

“Filem-filem ini telah mendapat kejayaan besar dan boleh mewakili Malaysia dengan baik. Ia benar-benar satu keistimewaan bagi filem Malaysia untuk menerima pengiktirafan oleh FEFF.

“Selepas dua tahun perkongsian dengan FEFF ini, kami berharap dapat terus membina hubungan jangka panjang antara Malaysia dan Itali,” katanya.

Tambahnya lagi, MIFFest berjanji untuk menyokong filem-filem tempatan bagi memastikan lebih ramai orang dari seluruh dunia dapat menghargai keindahan dan kepentingan pawagam Malaysia.

MIFFest x FEFF

Dalam pada itu, Sabrina Baracetti yang bertindak sebagai pengarah festival FEFF berkata, tahun pertama bekerjasama dengan MIFFest adalah satu kejayaan yang memberangsangkan.

“FEFF berpeluang melawat Malaysia melalui MIFFest tahun lepas, sekali gus memperoleh pandangan berharga tentang budaya dan industri filem negara.

“Tahun ini matlamat kami adalah untuk mewujudkan jambatan budaya antara Malaysia dan Eropah, menggunakan budaya sebagai alat untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam tentang dunia,” katanya.