Pelakon dan usahawan terkenal, Fazura meluahkan rasa kesal apabila melihat berita mengenai kes penderaan kanak-kanak di taska semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini.

Fazura atau nama lengkapnya Nur Fazura Sharifuddin menerusi laman TikTok akui tidak dapat menahan rasa geram dan kecewa dengan sikap pengasuh serta pemilik taska yang tidak bertanggungjawab.

“Saya geram dan sakit hati sebab kebelakangan ini, banyak sangat isu bila ibu bapa hantar anak ke taska tapi, dalam masa singkat, tiga hari atau sebulan, anak-anak cedera kena pukul sampai meninggal dunia apa semua.

“Pesanan untuk semua yang nak bekerja di taska atau nak buka taska dan sebagainya, kalau tak nak jaga anak orang, tak payahlah jaga. Tolonglah.

“Kita dahlah penat melahirkan dan membesarkan anak. Ada di antara kita yang menunggu zuriat bertahun-tahun. Hantar ke taska dua tiga hari, sampai cedera teruk.

“Baru-baru ini ada kes sampai tempurung kepala cedera, koma dan ada yang meninggal dunia. Terbaharu, kurung anak-anak kecil di dalam bilik sempit tanpa diberikan makanan dan sebagainya,” luahnya.

@fazuraofficial

Sayangi lah anak-anak yg diberi kepercayaan pada kamu untuk menjaga anak mereka dgan baik. Ingat lah, Allah SWT sentiasa melihat.

♬ original sound – Fazura

Isteri kepada pelakon Fattah Amin itu turut menitip pesanan kepada pemilik taska untuk mengupah pengasuh yang benar-benar ikhlas untuk menjaga kanak-kanak agar tidak berlaku lagi perkara tidak diingini.

“Nak cari rezeki, tolonglah dengan cara yang berkat dan ikhlas. Kalau tak nak kerja jaga bayi, tolonglah cari kerja lain.

“Tak tahulah. Saya memang sangat-sangat kecewa dan sakit hati. Sebagai seorang ibu, memang saya sangat sakit hati.

Jadi, siapa yang nak jadi pengasuh ataupun nak buka taska, tolonglah upah orang yang betul-betul ikhlas,” tegasnya.

Baru-baru ini tular di laman Facebook tentang sebuah taska di Putrajaya yang mengurung beberapa orang kanak-kanak di dalam sebuah bilik kecil yang kosong.

Perkara itu didedahkan oleh ibu kepada salah seorang kanak-kanak yang menjadi mangsa kekejaman pihak taska terbabit.