Selepas beberapa minggu berdiam diri, pelakon Diana Danielle akhirnya tampil mendedahkan punca utama dia memfailkan permohonan cerai terhadap suaminya, yang juga pelakon dan pengarah Farid Kamil.

Diana atau nama sebenarnya Diana Danielle Danny Beeson menafikan insiden ‘petik cili’ menjadi punca memandangkan dia telah memfailkan permohonan itu dua hari sebelum insiden tersebut berlaku.

Diana berkongsi setiap perkara yang berlaku secara terperinci menerusi hantaran di laman Instagram Story miliknya pada Ahad.

“Siapa kata, insiden ‘petik cili’ adalah sebab saya minta cerai? Saya minta cerai dua hari sebelum insiden itu terjadi. Dia (Farid) tahu, bukan tak tahu.

“Saya beritahu dia mahu failkan perceraian. Dia kata, teruskan. Malah, dia minta dipercepatkan. Sekarang, bertindak seperti keliru pula?” tulisnya.

Jelas Diana, kegagalan Farid untuk melunaskan tanggungjawab sebagai seorang suami dan bapa menjadi punca berlakunya shiqaq berpanjangan dalam rumah tangga mereka.

Malah dia mula menyedari Farid menjadi semakin panas baran dan sukar untuk mengawal emosi terhadap hal-hal remeh sehingga anak perempuannya, Nur Aurora ketakutan.

“Tanggungjawab. Tanggungjawab adalah sebab berlakunya shiqaq berpanjangan. Insiden ‘petik cili’ itu Aurora masih teringat sampai sekarang, dia takut nak berjumpanya. Awak nak saya paksa dia, hanya untuk gembirakan semua orang?

“Sebenarnya Muhammad ada bertanya sama ada dia boleh balik raya di Kedah, tapi apa Aurora cakap, dia kata ‘perlukah saya pergi?’ Saya tidak takut. Aurora dah berusia lapan tahun. Dia boleh cakap apa yang dia fikir.

“Jika orang fikir saya mengajar dia cakap begitu, sampai bila? Dia pun ada perasaan dan dia ambil masa seminggu untuk berhenti menangis apabila kami menyebut namanya (Farid) dan insiden itu,” tulisnya.

Di samping itu, Diana turut mendakwa dia telah menampung sendiri kos menunaikan umrah untuk mereka sekeluarga pada Februari lalu.

“Bulan ini sudah masuk empat bulan tak bayar nafkah. ‘Trip’ (perjalanan) ke Makkah, saya bayar untuk semua empat beranak.

“Saya tak harap pun dia bayar balik, sebab sudah biasa, bila saya keluarkan duit untuk apa-apa, selagi tak ingatkan dia pun takkan ingat nak ganti balik.

“Tapi dia sendiri cakap, dia akan bayar balik kos penerbangan dan hotel di Makkah. Malangnya sampai hari ini hanya tinggal kata-kata.

“Dia boleh beli kereta baru, beli cincin berapa ribu (ganti cincin kahwin hilang) dan apa lagilah, tetapi nafkah dan hutang masih tergantung,” katanya.

Terdahulu, permohonan cerai itu disebut di Mahkamah Rendah Syariah Subang Bestari, Shah Alam pada 20 Mac lalu, namun Farid enggan melafazkan talak.

Difahamkan Diana dan Farid tidak lagi tinggal sebumbung.

Pasangan yang sudah berumah tangga sejak 11 tahun lalu berkenaan mempunyai dua cahaya mata itu Muhammad, 10, dan Nur Aurora, 8.