Pelakon Sherie Merlis terkejut dan kesal dengan tindakan sebuah portal yang menulis berita tidak sahih mengenai dirinya sudah meninggal dunia pada Jumaat lalu.

Menurut Sherie atau nama sebenarnya Sharifah Saadah Wan Zainal Abidin, berita yang diterima oleh adik beradiknya itu nyata mengejutkan mereka dan menganggap tindakan pihak portal tersebut amat tidak bertanggungjawab.

Tambah Sherie lagi, pihak sana sepatutnya menyelidik dan mendapatkan kesahihan daripada keluarganya terlebih dahulu sebelum mewartakan berita tersebut.

“Berita ini bukan sekadar mendatangkan dukacita dan mengejutkan keluarga kerana jika sahih khabar ini, sudah semestinya ahli keluarga rapat iaitu adik beradik saya serta anak-anak saya yang akan terlebih tahu hal ini.

“Pihak yang mengeluarkan berita atau kenyataan ‘Sherie Merlis meninggal dunia’ tanpa ada rasa bertanggungjawab untuk memastikan kesahihan dan butiran hal tersebut.

“Apabila perkara yang penting dan sensitif ini, mereka kendalikan tanpa adab, maka tanpa mereka sedar, ia jelas memperlihatkan mereka tiada ilmu berkaitan hal ini,” tegasnya.

338762091 211383081501258 6655601706735607295 n
Tangkap layar portal berkenaan

Dalam pada itu, pelakon drama bersiri “Nenek Bongkok Tiga” berkenaan turut memohon semua pihak agar memberi ruang serta berhenti menghubungi diri dan keluarganya berkenaan hal tersebut.

“Saya mewakili pihak keluarga, memohon agar mana-mana pihak berhenti menghubungi saya dan ahli keluarga untuk bertanyakan tentang hal ini buat sementara waktu. Terima kasih kerana memahami,” katanya.

Buat makluman lanjut, Sherie bukanlah selebriti pertama yang menjadi mangsa berita palsu tentang kematian kerana hal itu pernah berlaku pada beberapa selebriti tempatan seperti penyampai radio Suria FM, DJ Lin dan penyanyi Ezad Lazim.