Penyanyi antarabangsa kelahiran Malaysia, Yuna menghadiahkan peminat di Malaysia dengan single bahasa Melayu terbaharu berjudul “Menanti” selepas tujuh tahun.

Menurut Yuna atau nama sebenarnya Yunalis Mat Zara’ai, kepergian sepupunya menjadi inspirasi buatnya untuk menulis single ini, yang mana liriknya menggambarkan kerinduan terhadap seseorang.

“Ketika saya menulis lagu ini, ia sepatutnya menjadi sebuah lagu cinta tentang rasa rindu terhadap seseorang, seperti liriknya, namun saya masih berada dalam kesedihan kerana kehilangan sepupu saya pada 2021.

“Jadi apabila saya tunjukkan lagu ini kepada rakan-rakan saya, mereka turut berasa sedih dan terkenangkan orang-orang yang mereka hilang juga, tanpa saya menjelaskan maksud lagu ini kepada mereka,” katanya.

Dalam pada itu, Yuna terharu melihat reaksi dan maklum balas positif terhadap single terbaharunya dan berharap peminat akan terus menyokong karya muziknya.

“Saya harap kamu semua menyukai lagu ini sebagai mana saya seronok menghasilkannya. Menulis lagu dan EP (Extended Play) ini untuk peminat yang berbahasa Melayu adalah kemuncak 2023 saya.

“Saya menyukai setiap detik daripadanya,” kata Yuna dengan ucapan penghargaan buat semua pihak yang menyumbang tenaga dalam menghasilkan “Menanti”.

“Menanti” dihasilkan Yuna bersama penyanyi rap antarabangsa, penggubah lagu dan penerbit muzik Berlin, Kenny J Macartney dan diterbitkan Yuna Music.

Dengan pelancaran “Menanti”, sebuah EP mengetengahkan muzik ‘folk’ dan R&B juga akan dilancarkan pada April depan mengikut perancangan Yuna.