Industri animasi tanah air dilihat semakin menyinar apabila filem animasi muzikal terkenal, “Didi & Friends The Movie” berjaya meraih kutipan pecah panggung iaitu RM8 juta setelah lebih tiga minggu ditayangkan di pawagam.

Dengan kualiti yang telah dinaik taraf oleh syarikat produksi animasi Warnakala Studios dan Digital Durian dengan kerjasama Astro Shaw, filem ini bukan sahaja menarik kanak-kanak untuk ke pawagam, tetapi juga golongan dewasa.

“Didi & Friends The Movie” menceritakan pengembaraan watak-watak utamanya, Didi, Nana dan Jojo ke Pulau Legenda di Muzika bagi menyelamatkan Pak Atan dan Pak Beruang yang dalam bahaya kerana dijejaki lanun langit misteri bernama Torra yang ingin mendapatkan peta ke Pulau Legenda.

Para penonton juga tidak akan jemu sepanjang durasi 104 minit kerana filem ini diwarnai dengan lagu-lagu baharu “Didi & Friends” yang dikarang oleh pengarah muzik terkenal, Saiful Ridzuan Sharafuddin, diiringi Malaysia Philharmonic Orchestra (MPO).

Mengekalkan tiga pelakon suara kanak-kanak Nur Insyeerah, Adilia Myra dan Adam Muqri sebagai Didi, Nana dan Jojo, filem ini turut digerakkan dengan selebriti-selebriti terkenal tanah air iaitu Dato’ Awie (Tok Chip), Amelia Henderson (Kapten Zee), Ruminah Sidek (Nek Kura), W.A.R.I.S (Torra) serta Hael Husaini (Pak Beruang).

335461589 242063371508696 24351417514584054 n

Sementara itu, filem sains fiksyen arahan Nik Amir Mustapha, “Imaginur” juga meraih sambutan yang memberangsangkan daripada orang ramai di pawagam sehingga kutipannya mencecah RM6 juta.

Melihat kejayaan filem yang diterajui pelakon hebat Beto Kusyairy dan Diana Danielle itu, Nik Amir akui bersyukur serta berterima kasih kepada semua penonton yang menyokong karyanya selepas “KIL” dan “Terbaik Dari Langit”.

“Alhamdulillah, ia rezeki “Imaginur” dan saya amat berterima kasih kepada semua penonton yang sudah menonton karya ini di pawagam.

“Saya memang tak sangka, filem ini dapat mengutip sebanyak RM6 juta dan masih ditayangkan lagi di pawagam,” katanya menerusi Harian Metro.

Biarpun filem terbitan Lumatic Films ini mengetengahkan kisah cinta, namun jalan ceritanya disulam dengan elemen hipnosis untuk menjadikannya lebih menarik di mata penonton.

Selain Beto dan Diana, filem ini turut digerakkan dengan barisan pelakon tanah air berbakat iaitu Nadiya Nisaa, Fatimah Abu Bakar, Dato’ Afdlin Shauki dan Meor Hashim Manaf.

336018917 1594550607710718 8631004071456621043 n