Kes penculikan kanak-kanak yang sering berlaku mencetuskan inspirasi buat syarikat produksi Osmosis Production Sdn. Bhd. untuk menghasilkan sebuah filem aksi berjudul “Tujuh Dua Belas”.

Menurut pengarah Thorpe Ali, idea untuk menghasilkan filem tersebut bermula sejak 10 tahun lalu di mana kisah penculikan kanak-kanak ‘van putih’ sedang hangat diperkatakan suatu ketika dahulu.

“Judul “Tujuh Dua Belas” sebenarnya memberi maksud kejadian penculikan yang berlaku dari pukul 7.00 pagi hingga 12 malam. Ia memberi mesej bahawa sekiranya berlaku kejadian sebegini, tindakan pantas harus diambil segera.

“Kejadian penculikan ini selalunya tidak menunggu masa lama kerana mudah dikesan dan filem ini menunjukkan watak utamanya berusaha untuk mencari penculik,” katanya.

MR2F1878 1

Tambah Thorpe lagi, filem ini juga menampilkan beberapa perbezaan dengan filem aksi yang pernah diterbitkan, contohnya mengetengahkan tunjang utama wanita yang mahir dalam seni bela diri.

“Kebanyakan filem aksi selalunya memaparkan watak lelaki selaku tunjang utama, tetapi filem “Tujuh Dua Belas” ini mengangkat golongan wanita yang lincah dalam seni bela diri.

“Disebabkan itu saya memilih pelakon-pelakon wanita yang memiliki asas seni bela diri MMA,” katanya.

MR1F8589

“Tujuh Dua Belas” mengisahkan Safia, seorang atlet seni mempertahankan diri yang terpaksa bertarung nyawa untuk menyelamatkan anak saudaranya yang diculik oleh sekumpulan penyeludup organ manusia.

Filem ini menampilkan barisan pelakon hebat seperti Farali Khan selaku teraju utama, Johan As’ari dan Adam Darwisyh serta pesilat kelahiran Indonesia yang terkenal di media sosial iaitu Chintya Chandranaya.