Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Empati Malaysia dan Kelab Empati Universiti Malaya bakal menganjurkan majlis pelancarannya di Liberal Latté, Wisma E&C, Bukit Damansara pada 25 Mac ini.

Majlis itu juga akan menyaksikan pelantikan selebriti dan pengacara terkenal Che Puan Sarimah Ibrahim sebagai jurucakap Empati Malaysia.

“Semangat dan dedikasi yang ditunjukkan oleh Che Puan Sarimah terhadap punca kesihatan mental sangat selari dengan sasaran dan objektif Empati Malaysia.

“Sebagai seorang jurucakap, Sarimah akan bekerjasama dengan organisasi ini bagi meningkatkan kesedaran tentang isu-isu kesihatan mental dalam golongan muda dan mendorong mereka untuk mencari bantuan apabila perlu,” ujar pihak Empati Malaaysia dalam satu kenyataan.

Diasaskan oleh Syahida Zulkarnain, Empati Malaysia bertujuan untuk meningkatkan kesedaran, menghapuskan stigma serta mempromosikan pendidikan kesihatan mental kepada masyarakat, terutamanya generasi muda.

Empati Malaysia turut mendapat sokongan serta kerjasama Pusat Psikologi Jiwa Damai, Pusat Kecemerlangan Kesihatan Mental Kebangsaan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Kami amat teruja untuk merasmikan Empati Malaysia bersama Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Adam Adli Abd Halim sebagai perasmi kehormat.

“Kami percaya bahawa kesihatan mental amat penting sebagaimana pentingnya kesihatan fizikal dan kami komited dalam mencipta ruang yang selamat untuk generasi muda Malaysia bercakap mengenai masalah kesihatan mental dan menerima sokongan yang mereka perlukan,” ujar Syahida.

Kemasukan majlis pelancaran Empati Malaysia adalah percuma dan terbuka kepada umum dengan tempat terhad. Kepada yang berminat boleh mendaftar nama di https://bit.ly/3FmvmLS.