Syukur rasanya dapat kita kembali menikmati bulan Ramadan, bulan mulia pada tahun ini. Setiap tahun, kita mesti akan merancang untuk berbuka puasa di luar bersama keluarga dan rakan-rakan kerana boleh dikatakan setiap restoran akan menawarkan promosi Ramadan, lebih-lebih lagi dengan konsep buffet untuk dinikmati. Tambahan lagi dengan harga yang berpatutan, sesiapa sahaja tidak mahu melepaskan peluang.

Kali ini Miss Mynah ingin merekomendasikan beberapa restoran milik chef-chef terkemuka di Malaysia. Sebut sahaja nama mereka, pasti masyarakat tempatan tahu apa keistimewaan juadah iftar atau buka puasa yang mereka sajikan. Jadi ajak keluarga dan rakan-rakan anda dan buat tempahan di restoran-restoran ini.

De.Wan 1958 by Chef Wan

chef wan

Nikmati pengalaman menikmati hidangan kulinari moden dengan resepi-resepi istimewa daripada cef selebriti terkenal Datuk Redzuawan Ismail atau Chef Wan di De.Wan 1958, yang dianugerahkan Michelin Bib Gourmand. Seperti tahun-tahun sebelumnya, De.Wan 1958 menawarkan buffet Ramadan dengan harga yang berpatutan. Siapa sangka dengan harga di bawah RM200 seorang, anda akan dijamu dengan aneka lauk pauk citarasa asli tempatan.

Istimewa Ramadan tahun ini, De.Wan 1958 menawarkan Family Set yang sesuai untuk dihidangkan buat 4 hingga 5 orang. Antara menu yang tersedia dalam set ini ialah kerabu limau bali, sate ayam, sup kambing merah, jenahak bakar atau asam pedas, ayam dara percik, kambing kuzi, udang sambal petai dan sayur bendi masak asam. Selesai menjamu selera, sejukkan tekak anda dengan kelapa selasih pandan serta buah-buahan yang segar.

Restoran Rebung Chef Ismail

332345868 1328569404653712 267883498834650395 n

Jika anda ingin merasai masakan Melayu asli dan masakan kampung, maka jadikan Restoran Rebung pilihan utama anda untuk berbuka puasa tahun ini. Pengalaman berbuka puasa di Restoran Rebung tahun ini pasti lebih istimewa kerana Chef Ismail memperkenalkan tema Santapan Diraja yang menampilkan lebih daripada 90 jenis hidangan. Sambil menjamu selera, pelanggan juga akan dihiburkan dengan persembahan ghazal dari kumpulan Orkes Melayu Rojer.

Sebahagian daripada menu wajib cuba di sini ialah nasi ayam golek istana, gulai kawah kambing, daging salai masak lemak cili api, patin tempoyak, asam pedas pari atau tetel, rebung perut masak lemak cili api dan banyak lagi. Pada peminat manisan, bolehlah mencuba aneka kuih muih tradisional dan bubur-bubur manisan yang tersedia di sini sebagai pencuci mulut.

Laman Grill Steak & Bar-B-Que, D’global Cuisine dan Andorra by Chef Zubir

chef zubir

Kalau dah berkunjung ke Laman Grill Steak & Bar-B-Que, memang wajiblah mencuba steak dan barbeque di sini kan. Apa yang menarik, Chef Zubir yang terkenal dengan rancangan MasterChef Malaysia, membuka tujuh hingga lapan buah gerai atau ‘live stall’ dengan tema buffet ‘Selera Antarabangsa’ di luar restorannya sempena Ramadan ini. Pelanggan boleh menikmati pelbagai hidangan panas seperti steak, pasta, char kue tiau, nasi bersama lauk pauk, manisan dan sebagainya di bawah satu bumbung. Mesti rambang mata nak pilih juadah berbuka kan?

Walaupun tiada buffet disediakan sempena bulan Ramadan ini, namun D’global Cuisine by Chef Zubir memperkenalkan buka puasa platter set dengan harga berpatutan. Menu utama yang ada dalam platter set ini ialah udang raja panggang salut herba sambal jawa, daging rusuk Australia masak jintan hitam dan ayam goreng ‘Karipulay’ madras salut tujuh rempah yang dihidangkan bersama hidangan sampingan seperti ulam-ulaman, papadom, sayur campur dan juga pemanis mulut.

Konsep yang sama seperti D’global Cuisine, Andorra by Chef Zubir juga menawarkan Ramadan combo platter dengan harga berpatutan. Lebih menarik, kombo ini terdiri daripada masakan Melayu, Barat, Thai dan Nyonya semua dalam satu pinggan! Kombo ini datang bersama hidangan sampingan seperti ulam-ulaman, nasi kukus, telur asin dan sambal.

Chef Ammar Xpress Souk Cafe

chef ammar

Setiap kali tibanya bulan Ramadan, orang ramai pasti akan berpusu-pusu ke bazaar Ramadan USJ 4, Subang Jaya dan bazaar Ramadan Stadium Shah Alam untuk mendapatkan nasi Arab lamb shank bersama telur saffron istimewa air tangan Chef Ammar. Malah selepas gerai itu tular di media sosial, ada yang sanggup tunggu seawal jam 3 petang walaupun gerai belum dibuka. Pernah juga timbul isu hinggakan Chef Ammar terpaksa meletakkan had pembelian buat pelanggannya.

@chefammarali #fyp #fypシ #chefammarbazzarramadan #chefammar #putrajaya #malaysia ♬ original sound – Chef Ammar Shop

Apa kata anda bawa sahaja keluarga dan rakan-rakan untuk berbuka puasa di Chef Ammar Xpress Souk Cafe. Di sini bukan sahaja ada nasi Arab sahaja tahu, tetapi pelbagai menu timur tengah lain seperti shish kebab, shakshouka, falafel, salad, hummus serta manisan seperti baklava dan kunaffa kegemaran ramai.