Impian pelakon dan pengacara Awal Ashaari untuk membuka sebuah kedai kopi akhirnya menjadi kenyataan dengan pembukaan The Great Coffee Club (TGCC) di Menara U, Seksyen 13, Shah Alam, pada Rabu.

Menurut Awal, faktor utama dia memilih Shah Alam adalah lokasinya yang strategik dan berdekatan dengan beberapa buah universiti selain menepati target pasaran.

“Kalau kita lihat tidak banyak kafe atau kedai kopi yang seumpama dengan kedai saya. Jadi sebagai permulaan saya pilih Shah Alam.

“Malah kedai kopi ini juga boleh menjadi lokasi untuk pelajar-pelajar universiti bersantai. Sebab itulah rekaan kedai kopi ini sangat dekat dengan jiwa muda selain semua orang boleh datang nikmatinya,” katanya.

Tambah Awal lagi, kedai kopinya akan dibuka sepanjang Ramadan dan waktu operasi pula dilanjutkan hingga ke tengah malam

“Sebab saya tergesa-gesa membuat pelancaran satu hari sebelum berpuasa kerana mahu sasarkan orang ramai datang moreh di sini.

“Selepas orang menghabiskan solat tarawih pasti mereka mahu cari tempat bersantai jadi kami cuba tutup lambat pada bulan Ramadan ini,” katanya.

Dalam pada itu, Awal turut merancang untuk membuka sebuah lagi cawangan TGCC di Kuala Lumpur sekiranya cawangan pertama mendapat sambutan baik daripada pelanggan.

Turut ada dalam perancangannya adalah mengeluarkan cenderamata TGCC seperti kemeja T dan topi, serta menjadikan kedai kopi itu sebagai lokasi program podcast kendaliannya, The Great Coffee Talk.

“Insya-Allah perancangannya selepas Aidilfitri ini. Saya nak buat podcast yang akan disiarkan di platform YouTube dan media sosial.

“Mengikut perancangan awal saya nak jemput individu yang dapat memberikan inspirasi setiap minggu untuk berkongsi kisah hidup dan kejayaan mereka,” katanya.