Sudah menjadi tradisi kumpulan rock terkenal Indonesia, Ungu melancarkan lagu-lagu bersifat ketuhanan atau Islamik setiap kali menjelang bulan Ramadan.

Namun tahun ini lebih istimewa apabila Ungu memberi kejutan kepada peminat dengan melancarkan lagu terbaharu mereka bersama penyanyi tersohor negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza berjudul “Di Ujung Hari”.

Pihak Trinity Optima selaku syarikat rakaman berkata, Ungu memilih Siti sebagai rakan kolaborasi kerana menyukai dan mengagumi pesona penyanyi lagu “Anta Permana” tersebut.

Memetik laporan dari biem.co pemain gitar Ungu dan penulis lirik “Di Ujung Hari”, iaitu Oncy menjelaskan bagaimana tercetusnya inspirasi serta maksud lagu tersebut.

“Lagu ini terinspirasi ketika saya mengamati betapa sukarnya kehidupan semasa pandemik, di mana bumi mengalami masalah yang serius. Jadi, apa yang manusia boleh lakukan adalah saling membantu satu sama lain.

“Doa, kekuatan mental dan sokongan orang terdekat adalah modal utama untuk bangkit kembali. Di masa itu juga, dunia menyedarkan kita bahawa, meskipun kita dilahirkan berbeza, kita hidup di bawah langit yang sama.

“Tuhan menciptakan manusia berbeza-beza mulai dari pendapat hingga keyakinan dengan tujuan yang baik, bukan untuk perpecahan. Perkara sebegitulah yang disampaikan menerusi lagu “Di Ujung Hari”, katanya.

“Di Ujung Hari” kini boleh distrim menerusi aplikasi Apple Music dan Spotify sejak 24 Mac lalu.