Lama mengunci mulut, pelawak Jep Sepahtu akhirnya tampil memberikan penjelasan mengenai ketiadaan Shuib dalam program Sepahtu Reunion Live (SRL) yang disiarkan di Astro Warna.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Jep atau nama sebenarnya Muhd. Nazri Zainal Abidin berkata, sudah tiba masa untuknya menceritakan perkara sebenar bagi mengelakkan sebarang spekulasi dan andaian yang boleh menjadi fitnah.

“Ceritanya bermula apabila ada babak yang dimainkan dalam SRL mendapat kecaman teruk penonton iaitu aksi lucah berlaku ketika babak dia sedang mesin kelapa.

“Jadi pihak Astro mengeluarkan arahan untuk dia meminta maaf secara terbuka, selain dikenakan tindakan penggantungan selama dua minggu.

“Tindakan itu sebagai peringatan juga kepada kami pemain yang lain. Ini kerana SRL adalah tontonan keluarga dari pelbagai lapisan umur,” katanya.

Bagaimanapun, Shuib dikatakan masih tidak berpuas hati dengan tindakan yang dikenakan, lalu memilih untuk tidak meneruskan lagi baki 50 episod yang tinggal sekiranya tempoh penggantungan tidak ditarik balik.

Tambah Jep lagi, dia dan ahli kumpulan Sepahtu yang lain turut berusaha untuk memujuk Shuib kembali bersama mereka, namun tiada sebarang maklum balas diterima.

“Musim berganti musim, musim baru SRL pun tiba, tidaklah kami melutut memujuk tapi kami tanya, pelawa dan jemput semula.

“Kami tunggu keputusannya. Senyap tidak ada berita. Mahu tak mahu kami teruskan juga tanpa dia,” jelasnya.

Menurut Jep, dia hanya memerhatikan tindakan Shuib yang sering membuat kenyataan tergantung dan mendatangkan tanda tanya kepada peminat yang sudah lama menanti jawapan.

“Pada fikiran saya tak perlu saya ikut campur, itu keputusan dia. Terpulang, Sepahtu tidak pernah buang dia malah pada satu waktu kami yang tertunggu dia kembali.

“Di saat dia nyatakan rehat dari dunia hiburan dan enggan buat rancangan apa pun, satu per satu rancangannya keluar. Buatkan kami termangu-mangu,” katanya.

Dalam perkongsian sama, pelakon filem “Sepah The Movie” berkenaan mengakui sudah mula tawar hati, namun tidak menyimpan dendam ataupun amarah, sebaliknya mendoakan rakan karibnya itu.

“Tidak ada sedikit rasa marah dan dendam cuma kenyataan untuk pembetulan. Walau tidak bersama Sepahtu, doa saya tetap bersama dia. Di mana pun dengan siapa pun. Semoga berjaya,” katanya.

Baru-baru ini, Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhammad, menyertai program sketsa komedi Ubi Superstar Live terbitan Astro bersama Fad, Sharif Zero dan Namie.