Permulaan tahun 2023 meninggalkan seribu satu perasaan buat pelakon dan pengacara Shaza Bae kerana berpeluang untuk menjadi tetamu Allah di Tanah Suci bagi menunaikan ibadah umrah.

Menurut Shaza atau nama sebenarnya Shaza Nuriman Mohamad Zamri, dia rasa terpanggil untuk menunaikan umrah selepas mendengar nasihat ibunya, namun akui diri belum bersedia sepenuhnya.

“Alhamdulillah, memulakan tahun ini dengan kerumah Allah. Terima kasih ya Allah kerana telah menjemputku sebagai tetamu-Mu.

“Saya masih ingat ibu cakap pada saya, kalau dah mampu buat umrah jangan tangguh tangguh. Hati kecil saya berbisik saya belum bersedia lagi, saya ingin pergi apabila saya dah betul-betul bersedia.

“Sekitar Oktober tahun lalu, saya rasa hilang. Saya mampu bangun pagi setiap hari, bekerja dan nampak macam tiada apa yang berlaku tetapi dalaman rasa sedih. Saya lemah atau menjadi lemah tanpa saya menyedarinya,” katanya.

Tambah Shaza lagi, perasaan untuk pergi ke Tanah Suci semakin membuak-buak hari demi hari sehingga akhirnya dia membuat keputusan untuk berangkat ke sana seorang diri.

“Perasaan rindu yang membuak-buak ini tak pernah saya rasai sebelum ini. Maka, bermulahlah perjalanan umrah saya secara solo.

“Saya terfikir jika saya boleh tinggal di negara asing selama beberapa bulan dan mendaki Gunung Kinabalu seorang diri, saya pasti saya boleh melakukan ini juga,” katanya.

Bagaimanapun, pelakon drama “Nikah, Cerai, Rujuk” itu tidak dapat menepis perasaan gementar dan sebak hingga menitiskan air mata beberapa hari sebelum dia berangkat ke sana.

Meninjau ke ruangan komen, rakan-rakan selebriti dan pengikut Instagram Shaza turut tumpang gembira serta menitip doa agar dipermudahkan segala urusan.