Pelakon Hafreez Adam terpanggil untuk memberi nasihat kepada orang ramai tentang isu kesihatan mental yang jarang dikupas dalam kalangan masyarakat.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, pemilik nama lengkap Hafreez Adam Aizat Zahalan itu memohon agar orang ramai lebih berhati-hati dalam menyuarakan pendapat kepada mereka yang berdepan masalah kesihatan mental.

“Bila orang kongsi tentang isu kesihatan mental, jangan pergi kepada mereka dan menyuruh mereka untuk jaga solat, banyakkan mengaji dan seangkatan dengannya.

“Anda tak tahu apa yang mereka lalui, anda tak tahu apa mereka sudah lalui untuk rasa lebih baik. Anda tak tahu apa-apa. Saya tidak cakap ia salah, sebab ia sememangnya betul,” katanya.

Menurut Hafreez, tidak semua perkara, terutamanya yang melibatkan ibadah dan agama perlu dikongsi atau dimuat naik di laman sosial memandangkan ia adalah hal peribadi masing-masing.

“Anda perlu ingat satu perkara. Tak semua orang kongsi foto atas sejadah. Tak kongsi tak bermakna orang tak buat. Bayangkan jika orang buat semua perkara itu tetapi masih ada isu.

“Tambah pula anda menyuruh mereka buat semua perkara itu sedangkan sudah lama mereka buat entah sejak bila. Apa anda fikir mereka rasa?” soalnya.

Tambah pelakon drama “Tiada Maaf Buat” itu, setiap individu berdepan ujian yang berbeza dan perkara terbaik untuk dilakukan adalah mendoakan mereka yang bergelut dengan ujian tersendiri.

“Jangan ambil ringan sangat isu kesihatan mental ini. Rasanya tak seronok. Anda berpisah dengan kekasih pun menangis 13 hari. Sampai tak nak makan dan sebagainya. Sekurang-kurangnya anda tahu kenapa anda sedih.

“Bayangkan orang yang berasa sedih, tetapi tak tahu punca? Senang ke nak okey kalau punca pun tak tahu?” soalnya lagi.

Hafreez mengakhiri perkongsian itu dengan nasihat agar masyarakat menjadi lebih baik apabila berhadapan dengan mereka yang mengalami masalah kesihatan mental.

Perkongsian Hafreez berjaya mencuri perhatian ramai pengikutnya Instagramnya yang rata-rata bersetuju dengan nasihatnya serta tidak kurang juga yang berkongsi pendapat dan pengalaman sendiri.