Pelakon Saharul Ridzwan berpeluang untuk mempelajari dan meneroka dunia Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dengan lebih mendalam selepas menjayakan filem terakhir karya Allahyarham Pitt Hanif, “Coast Guard: Ops Helang”.

Mengakui pada awalnya tidak mahir tentang bidang APMM, Saharul yang menggalas watak Pegawai Pasukan Tindakan Khas dan Penyelamat (STAR), Leftenan Hafiz perlu melalui pelbagai proses pembelajaran dan latihan sebelum terlibat dengan penggambaran.

“Sejujurnya sebelum terlibat dengan filem “Coast Guard”, saya hanya tahu yang APMM meronda di kawasan laut. Tetapi bila ditawarkan dengan skrip, di mana saya perlu sertai pasukan STAR dan perlu menjalani latihan komando, baru saya tahu tentang tugas APMM.

“Selain menjalani latihan, saya juga dapat berbual dan berkenalan dengan anggota-anggota pasukan STAR, dengar pengalaman mereka. Dari situ saya dapat tahu sebenarnya banyak cerita di sebalik APMM yang tidak dikeluarkan kerana mereka menyimpan rahsia negara.

Saharul ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Coast Guard: Ops Helang” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion Kuala Lumpur.

IMG 5142
Saharul Ridzwan bersama barisan pelakon dan penerbit filem “Coast Guard: Ops Helang”

Tambah Saharul lagi, dia berpendapat bahawa filem ini bukan sahaja wajar ditayangkan kepada seluruh rakyat Malaysia, malah orang luar negara bagi meluaskan pengetahuan tentang bidang kuasa APMM.

“Saya berharap filem ini dapat diuar-uarkan kepada semua lapisan masyarakat kerana ia mempunyai tarikan tersendiri. Saya pun dapat tonton filem ini selepas ianya siap dan berasa kagum kerana dari awal hingga akhir ia padat dengan aksi.

“Seperti apa yang arwah Pitt pernah cakap pada saya dahulu, filem ini mempunyai kekuatan yang akan menjadikannya sebuah filem yang besar. Malah kami juga mendapat sokongan jitu daripada APMM sendiri.

“Saya rasa ini merupakan suatu permulaan yang baru bagi industri perfileman tempatan dengan filem aksi,” katanya.

Selain Saharul, filem ini turut dibintangi barisan pelakon hebat seperti Julia Farhana Marin, Adlin Aman Ramlie, Datuk Fizz Fairuz, Sabri Yunus, Kodi Rasheed, Gambit Saifullah, Aziz M Osman, Sherie Merlis, Wanna Ali, Jaja Iliyes, Hushairi Husain, Akmal Ahmad dan Trisha Ooi.

Terdahulu, filem “Coast Guard: Ops Helang” berjaya meraih kutipan sebanyak RM5 juta dalam tempoh 10 hari sejak tayangannya bermula pada 2 Februari lalu.

Filem ini turut mencipta sejarah tersendiri apabila dicalonkan untuk menyertai Festival Filem Far East Udine, Itali dan akan ditayangkan menerusi platform penstriman Amazon mulai Jun depan.