Pelakon Beto Kusyairy mengakui berdepan cabaran untuk memahami penceritaan bagi filem terbaharu arahan Nik Amir Mustapha, “Imaginur” yang mengetengahkan tema hipnosis dan mainan minda.

Beto atau nama sebenarnya Nur Kusyairy Zakuan Osman, ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Imaginur” di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya.

“Kami ada membuat perbincangan selama lebih kurang dua minggu, baca semula skrip babak demi babak sehinggalah saya betul-betul faham dan waktu itu juga Nik Amir jelaskan pada saya kronologinya macam mana.

“Apabila kembali ke set penggambaran, kita mahukan kekeliruan yang saya rasai pada fasa awal saya dapat skrip itu. Kekeliruan itu bagaimanapun dikawal oleh pengarah.

“Memang agak tertekan untuk memahami garis masa dalam jalan cerita filem ini tetapi tekanan itu amat membantu saya untuk membawa watak Zuhal.

“Sebenarnya filem-filem sebegini lebih memenatkan berbanding filem aksi kerana ia banyak melibatkan emosi dan kepenatan yang dirasai dari segi mental itu akhirnya akan membuatkan kita jadi lesu,” katanya.

IMG 5800
Beto hadir memeriahkan malam gala tayangan perdana “Imaginur”

Biarpun perlu memegang watak Zuhal dalam tempoh enam bulan gara-gara penggambaran terhenti dek kerana pandemik, Beto bagaimanapun tidak berdepan sebarang masalah untuk melepaskan watak itu usai penggambaran.

“Saya anggap perkara itu ada hikmahnya sebab kalau kita buat benda lain ketika tempoh enam bulan itu, kemungkinan ia akan ‘dicuci’ oleh watak-watak lain. Jadi pandemik sangat membantu saya yang lama terkurung di rumah, sebab saya boleh bawa rasa ‘terkurung’ itu selepas penggambaran bersambung.

“Dari sudut lakonan pun saya dah mahirkan teknik untuk ‘cuci’ atau buang perwatakan itu agar tidak terbawa-bawa selepas selesai penggambaran. Alhamdulillah, ia bukan satu masalah untuk saya,” katanya.

Pelakon yang menjayakan filem “Mat Kilau” itu akui filem “Imaginur” turut meninggalkan kesan buatnya dan isteri, Tisha Shahar kerana terkenangan sang ayah yang telah pergi selamanya.

“Ada beberapa babak dalam filem itu yang membuatkan saya terkenangkan beberapa detik bersama orang tersayang, terutama arwah bapa mentua saya.

“Isteri saya pun turut mengalirkan air mata walaupun dia sudah tiga kali menonton bersama saya. Mungkin dia masih berada dalam fasa kesedihan itu,” katanya.

Selain Beto, “Imaginur” turut dibintangi oleh Diana Danielle, Datuk Rahim Razali, Nadiya Nisaa, Fatimah Abu Bakar, Meor Hashim Manaf dan Datuk Afdlin Shauki.

Filem terbitan Lumatic Films ini akan menemui penonton di pawagam bermula 23 Februari 2023.