Syarikat produksi Alkahfi Pictures mengambil pendekatan berbeza apabila mengadaptasi novel karya sasterawan negara, Allahyarham Datuk Abdullah Hussain berjudul “Imam” ke naskhah filem di layar perak.

Pengarah dan penerbit Mior Hashim Manap berpendapat bahawa “Imam” merupakan karya novel yang cukup baik untuk diangkat ke layar perak selepas membacanya beberapa tahun lalu.

“Sewaktu saya membaca novel ini sekitar tahun 2013, saya tertarik dengan pemikiran yang dibawa oleh Abdullah sehingga ia menjentik hati saya untuk menghasilkan filem “Imam”.

“Tugas saya hanya ingin bercerita tentang kisah kita, tidak lebih daripada itu. Novel itu sendiri telah membuka bermacam-macam tafsiran jadi tidak perlu saya ubah apa-apa. Saya ingin menyampaikan pemikiran sasterawan negara.

“Antara intipati menarik dalam novel ini adalah gambaran orang Melayu pada ketika itu cenderung kafir-mengkafir, selain peranan masjid yang hanya digunakan untuk solat, sedangkan banyak fungsinya yang lain,” ujarnya.

mior hashim
Pengarah Mior Hashim Manap ingin sampaikan pemikiran Allahyarham Datuk Abdullah Hussain

Menyentuh tentang proses pembikinan filem itu, Mior berkata penggambaran dilakukan sekitar Januari 2022 di beberapa buah lokasi seperti Lenggong dan Malim Nawar, Perak serta Kuala Tahan, Jerantut, Pahang.

Tanpa mengubah karya asal, Mior mengakui berdepan pelbagai cabaran memandangkan agak sukar untuk mengadaptasi keseluruhan novel yang setebal 705 halaman.

“Kalau diikutkan banyak lagi kisah, isu dan watak yang ditampilkan dalam novel, tetapi saya tidak masukkan dalam filem. Saya lebih menumpukan kepada konflik yang berlaku antara watak Haji Mihad dan Haji Syamsuri.

“Sebabnya Haji Mihad datang untuk membawa pembaharuan, malangnya orang kita susah untuk menerima pembaharuan. Sampai zaman sekarang kita dapat lihat perkara itu.

“Isu itu pun belum selesai, jadi kalau saya masukkan semua kisah dan isu yang ada seperti dalam novel, jalan cerita filem ini akan hilang fokus,” katanya.

7mm 1code80

Tambahnya lagi, skrip filem itu telah dirombak sebanyak empat kali bermula tahun 2013 (draf pertama), 2016 (draf kedua dan ketiga) serta 2021 (draf keempat).

“Semasa skrip ini siap pada peringkat awal sekitar tahun 2013, saya sukar mencari penerbit yang berminat jadi saya mendiamkan diri sekitar 2016. Kemudian saya perkemaskan skrip, tetapi masih sukar mendapatkan penerbit yang berminat.

“Akhirnya tiga tahun lepas saya ambil keputusan untuk menjadi penerbit dan bersyukur kerana usaha saya ini disokong oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS),” katanya.

Justeru, Mior berharap agar filem arahannya itu mendapat sambutan baik masyarakat, apatah lagi novel “Imam” pernah dinobatkan sebagai pemenang pertama Hadia Novel Nasional Utusan Melayu Public Bank Utusan Publication And Distributors 1992/1994.

Latest Official Poster Imam

“Imam” mengisahkan tentang perjuangan seorang imam iaitu Haji Mihad yang ingin membawa pembaharuan di kampungnya. Namun dia mendapat tentangan dari sebahagian penduduk kampung yang seagama dan sebangsa malah dari saudara-maranya sendiri. Haji Mihad juga didakwa membawa ajaran baru yang agak asing sehingga mendapat perhatian pihak Majlis Agama.

Filem ini menampilkan barisan pelakon-pelakon hebat seperti Dato’ M. Nasir, Faizal Hussein, Vanidah Imran, Datin Natasha Charmain, Datuk Jalaluddin Hassan, Datuk Rahim Razali, Omar Ibrahim, Sophia Ibrahim dan ramai lagi.

Filem “Imam” bakal menemui penonton di pawagam seluruh negara mulai 2 Mac 2023.