Selepas menjayakan filem “KIL” dan “Terbaik Dari Langit”, pengarah berbakat Nik Amir Mustapha membuat kemunculan semula dengan filem bertemakan sains fiksyen terbaharu, “Imaginur”.

Menurut Nik Amir yang memegang tanggungjawab sebagai pengarah dan penerbit, idea untuk menghasilkan Imaginur timbul memandangkan dirinya begitu minat dengan topik hipnosis dan mainan minda.

Biarpun filem ini mengangkat kisah cinta, namun jalan ceritanya disulam dengan elemen hipnosis untuk menjadikannya lebih menarik di mata penonton.

“Sebenarnya, idea untuk menghasilkan filem ini sudah ada sejak sebelum saya mengarahkan filem pertama iaitu “KIL”.

“Akhirnya, saya berganding dengan Redza Minhat untuk menulis skrip mengenai sebuah filem bertemakan cinta, hipnosis dan kehidupan. Tempoh menulis skrip filem ini adalah dua tahun, bermula dari 2018 hingga 2020.

“Setelah lama tak buat filem, saya rasa nak buat kemunculan semula dengan idea asal saya dulu maka terhasillah “Imaginur”,” katanya yang ditemui di malam gala tayangan perdana filem “Imaginur” di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya.

IMG 5799
Malam gala tayangan perdana “Imaginur” dimeriahkan dengan kehadiran Menteri Komunikasi dan Digital, YB Tuan Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil

Biarpun berdepan cabaran utama iaitu negara dilanda pandemik selepas dua minggu memulakan penggambaran, namun Nik Amir mengambil peluang itu untuk menulis semula draf terakhir bagi memperhalusi filem tersebut.

Tambah Nik Amir lagi, sebahagian dari penggambaran filem sepatutnya dijalankan di Jepun, namun faktor pandemik menjadi penghalang buat kumpulan produksinya, Lumatic Films untuk ke luar negara.

Selain itu, Nik Amir turut mengambil tempoh yang lama untuk mengumpul dana yang secukupnya sebelum dibantu oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

Justeru, besar harapan Nik Amir agar filem “Imaginur” akan dihebahkan kepada seluruh masyarakat Malaysia sekali gus diterima baik oleh penonton di pawagam.

Filem ini mengisahkan kehidupan Zuhal yang berdepan pelbagai masalah dan cuba untuk mendapatkan semula fokusnya dengan rawatan hipnosis. Keadaan mula berubah apabila Nur, gadis dalam mimpinya muncul dalam kehidupan sebenar.

Diterajui pelakon hebat tanah air, Beto Kusyairy dan Diana Danielle, filem ini turut digerakkan dengan barisan pelakon lain seperti Nadiya Nisaa, Fatimah Abu Bakar, Dato’ Afdlin Shauki dan Meor Hashim Manaf.

“Imaginur” akan mula ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 23 Februari 2023.