Siapa sangka di sebalik senyuman manis yang sentiasa terukir di bibir pelakon Meerqeen, tersimpan kisah silam pahit apabila dirinya pernah berdepan masalah kemurungan suatu ketika dahulu.

Meerqeen atau nama sebenarnya Muhammad Shameer Shauqeen Shaiful Izam mendedahkan masalah yang pernah membelenggunya selepas menjayakan watak Adi menerusi siri Viu Original’s terbaharu, “Nenek Bongkok Tiga”.

“Adi adalah seorang ‘bad boy’. Saya boleh rasakan sepanjang perjalanan Adi dalam cerita ini, ada kena mengena dengan kisah silam saya. Sedikit sebanyak Adi itu adalah perwatakan saya sendiri.

“Ia merupakan satu rezeki bila saya dapat watak Adi kerana saya boleh merealisasikan apa yang saya rasa selama ini menerusi watak itu, iaitu seorang yang ada kemurungan dan tak gembira dengan hidupnya. 

“Dia ada kena mengena dengan kisah silam saya. Saya tak tahu sebenarnya saya ini betul-betul mengalami depresi ataupun tak kerana saya tidak pernah didiagnos.

“Saya pun tak pernah jumpa doktor tetapi itulah apa yang saya rasa. Cara untuk saya mengatasinya dan kembali menjadi seorang yang normal adalah dengan melibatkan diri dengan sukan ragbi,” katanya.

Meerqeen ditemui pada malam gala tayangan perdana episod satu “Nenek Bongkok Tiga” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion Kuala Lumpur.

IMG 5281
Barisan pelakon “Nenek Bongkok Tiga”

Menjadikan bintang Hollywood Christian Bale, Meerqeen berusaha untuk menghidupkan watak Adi dengan cara tersendiri tanpa merujuk mana-mana naskhah.

Tambah pelakon yang terkenal menerusi drama fenomena “Melur Untuk Firdaus” itu lagi, kemurungan yang dialami ketika zaman sekolah muncul kembali sepanjang empat bulan penggambaran menghayati watak Adi.

“Untuk menghayati watak ini, saya duduk seorang diri selama empat bulan, saya tak mandi, jerawat di muka tumbuh sana sini. Saya korbankan mahkota saya iaitu rambut saya untuk kelihatan berbeza. 

“Tetapi apa yang mungkin orang tak nampak ialah saya korbankan berat badan saya daripada 70 kg kepada 65 kg. Saya seorang yang fleksibel dalam membentuk watak dan sentiasa bersedia untuk membawa apa sahaja watak yang akan datang.

“Saya perlu beri 200 peratus lebih daripada orang lain. Berlakon dengan pelakon-pelakon yang berpengalaman, walaupun saya berikan 100 peratus, tetapi tahap mereka telah mencapai 200 peratus. Kalau saya beri 100 peratus, saya rasa ibarat 50 peratus.

“Sejujurnya, kemurungan itu datang balik apabila saya bawa watak Adi. Saya terbawa-bawa watak ini ke rumah. Sampai satu tahap, saya tak boleh tengok diri saya depan cermin dan perlu warnakan rambut. Ibu saya pun perasan. Saya banyak menangis padanya selama empat bulan,” katanya.

Sehubungan dengan itu, Meerqeen berharap agar dia dapat menyebarkan kesedaran tentang masalah kemurungan atau ‘anxiety’ kepada orang luar yang berdepan masalah sama menerusi “Nenek Bongkok Tiga”.

Selain Meerqeen, “Nenek Bongkok Tiga” turut dibintangi Hun Haqeem, Sara Ali, Syafie Naswip, Syazwan Zulkifly, Ashraf Muslim, Fimie Don, Sara Mack Lubis, Rykarl Iskandar, Sherie Merlis dan Datin Sofia Jane.

Dua episod pertama siri arahan Datuk Yusry Abdul Halim ini boleh ditonton menerusi platform penstriman digital Viu bermula 9 Februari, diikuti dengan satu episod baru setiap minggu pada setiap hari Khamis.