Pelakon Hun Haqeem menyifatkan pengalamannya menjayakan watak Zamir dalam siri terbaharu Original Viu “Nenek Bongkok Tiga” adalah suatu peluang yang hebat sepanjang menceburi dunia lakonan.

Menurut Hun atau nama sebenarnya Haqeem Hermy, watak yang dibawanya kali ini lebih berat berbanding dengan watak-wataknya yang pernah dibawa menerusi drama-drama rantaian televisyen.

“Kali ini saya fokus dalam memilih watak yang lebih berat dan saya ingin penonton mengikuti dan menikmati perjalanan setiap watak seperti mana pelakon-pelakon lain lakukan.

“Saya dan pelakon-pelakon lain akan duduk berbincang dan mencari inisiatif untuk membezakan watak-watak yang kami bawa. Watak Zamir ini agak misteri, dan itulah apa yang saya cuba sampaikan.

“Mungkin sesetengah orang menjangka siri ini akan menyajikan elemen-elemen seram, tetapi ketika kali pertama membaca skrip, saya rasa kisah “Nenek Bongkok Tiga” ini banyak bermain dengan emosi dan kisah moral setiap watak,” katanya.

Hun ditemui pada malam gala tayangan perdana episod satu “Nenek Bongkok Tiga” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion Kuala Lumpur.

Tambah pelakon yang terkenal menerusi drama fenomena “Kampung People” itu, dia tidak dapat lari dari berdepan dengan pelbagai cabaran sepanjang terlibat dengan penggambaran siri arahan Datuk Yusry Abdul Halim tersebut.

“Seperti yang saya cakap, cerita ini banyak bermain dengan emosi jadi watak ini sangat sukar dan amat mencabar bagi saya. Saya selalu rasa gementar namun saya bersyukur kerana pelakon-pelakon lain banyak membantu antara satu sama lain.

“Kami menjalani penggambaran dalam hutan dan kami semua tak boleh nak jangka apa yang akan berlaku. Sebagai pelakon kita sendiri perlu berwaspada tetapi ketika berlakon kita boleh terlupa semua itu.

“Saya banyak kali terjatuh dan saya perlu menjalani rawatan fisioterapi kerana lutut saya tercedera. Selain itu, ibu jari saya juga terkehel ketika melakukan babak bergaduh dengan Syafie Naswip pada kira-kira jam dua pagi.

“Saya rasa agak tertekan kerana kejadian itu berlaku pada ‘take’ pertama babak tersebut. Alhamdulillah, saya dirawat oleh kumpulan pelakon lagak ngeri dan saya cakap pada pengarah untuk teruskan saja penggambaran,” katanya.

Biarpun terpaksa menahan sakit dalam tempoh yang lama, namun Hun bersyukur kerana penggambaran yang diteruskan berjalan dengan lancar.

Buat makluman lanjut, penggambaran “Nenek Bongkok Tiga” berlangsung selama 10 minggu di pelbagai lokasi di sekitar Kuala Lumpur, Selangor, Perak dan Johor.

“Nenek Bongkok Tiga” turut dibintangi Meerqeen, Sara Ali, Syafie Naswip, Syazwan Zulkifly, Ashraf Muslim, Fimie Don, Sara Mack Lubis, Rykarl Iskandar, Sherie Merlis dan Datin Sofia Jane.

Dua episod pertama siri ini boleh ditonton menerusi platform penstriman digital Viu bermula 9 Februari, diikuti dengan satu episod baru setiap minggu pada setiap hari Khamis.