Syarikat penerbitan Julian Cheah Pictures (Malaysia) Sdn Bhd teruja mengumumkan bahawa naskhah terbaharu mereka, “Eidolon: Bayangan Dendam” akan ditayangkan di pawagam bermula 9 Mac ini.

Filem arahan Don Hoe yang mengangkat genre seram bersulam misteri serta unsur ghaib itu menampilkan penerbitnya sendiri, Julian Cheah sebagai peneraju utama di samping Chazynash, Tyty Nazmin, Faeiz, Fifi, dan Cik My.

Julian yang ditemui pada majlis tayangan perdana filem “Eidolon: Bayangan Dendam” di TGV Suria KLCC semalam, menzahirkan rasa gembira apabila impian untuk menayangkan naskhah terbitannya di pawagam akhirnya akan menjadi kenyataan.

“Sudah menjadi impian saya sejak lama untuk menghasilkan naskhah bergenre seram selepas sering terbabit dalam naskhah pelbagai genre.

“Apa yang lebih mengujakan, saya dapat menghasilkan naskhah ini bersama individu-individu berbakat sama ada di belakang tabir atau di layar skrin termasuk lakon layar dan penyelia skrip,” katanya.

DSC 1219
Pengarah Don Hoe bersama penerbit dan pelakon Julian Cheah
DSC 1451 1
Barisan pelakon yang hadir ke tayangan perdana “Eidolon: Bayangan Dendam” di TGV Suria KLCC semalam

Selain itu, Julian turut mendedahkan perancangannya untuk membawa “Eidolon Bayangan Dendam” ke festival-festival filem antarabangsa, sekali gus membawa nama Malaysia ke mata luar.

“Saya mahu dunia tahu bahawa naskhah seram anak tempatan, yang antaranya menyadurkan antara sifat kemanusiaan dan mistik, wujud. Ia bukan rekaan semata-mata, serta mengikut kepercayaan dan pemahaman masing-masing.

“Sebab itulah penting untuk “Eidolon: Bayangan Dendam” ditayangkan dan mendapat sambutan di Malaysia terlebih dahulu, seterusnya dibawa ke festival filem antarabangsa,” katanya.

Oleh sebab itu juga, Julian menggunakan perkataan “Eidolon” dalam judul filem ini, yang membawa maksud gambaran roh atau orang mati dalam pemikiran Yunani Purba.

Tambah Don Hoe ringkas, “Setiap orang mempunyai raksasa yang tersimpan dalam diri mereka.”

Sehubungan dengan itu, kedua-dua penerbit dan pengarah tersebut meletakkan harapan tinggi agar “Eidolon: Bayangan Dendam” akan dapat menembusi pasaran antarabangsa.

Filem yang berdurasi 105 minit ini mengisahkan dua pasangan suami isteri yang juga merupakan jiran menghabiskan masa bersama dengan bercuti di sebuah rumah kampung yang diselubungi misteri.

Filem ini turut menampilkan barisan pelakon lain iaitu Nik Amirul Faiz, Zack Aminuddin, Zati Nizam, Jean Tan, Jeffrey Leong.