Pelakon berkaliber Faizal Hussein menonjolkan bakatnya bertutur dalam bahasa Arab menerusi filem adaptasi novel Sasterawan Negara, Allahyarham Datuk Abdullah Hussain berjudul “Imam”.

Bercerita mengenai persediaannya untuk menjayakan watak Haji Syamsuri, pemilik nama lengkap Mohd Faizal Hussein itu akui tidak berdepan masalah untuk menguasai bahasa Arab biarpun tidak pernah mempelajarinya.

“Saya berlatih untuk bertutur dalam bahasa Arab setiap hari bersama seorang guru dialog sepanjang tempoh penggambaran berlangsung.

“Selain itu, kami juga ada terlibat dengan kelas bahasa Arab dengannya sebelum masuk ke set penggambaran. Kelas ini diadakan beberapa kali di pejabat Al-Kahfi Pictures.

“Apa yang paling menguntungkan adalah guru dialog kami turut terlibat dalam produksi filem ini jadi mudah untuk kami berjumpa dengan dia pada bila-bila masa di set penggambaran,” katanya.

Faizal ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Imam” yang berlangsung di Panggung Sari, Istana Budaya, semalam.

imam news
Barisan pelakon, penerbit dan pengarah filem “Imam” di Panggung Sari, Istana Budaya

Dalam pada itu, Faizal meletakkan harapan tinggi agar mesej yang ingin disampaikan oleh pengarah, Mior Hashim Manap menerusi filem ini sampai kepada penonton, terutamanya generasi muda.

“Imam” mengisahkan tentang perjuangan seorang imam iaitu Haji Mihad, lakonan Dato’ M Nasir yang ingin membawa pembaharuan di kampungnya, namun berdepan tentangan segelintir penduduk serta saudaranya sendiri, Haji Syamsuri.

Selain Faizal dan M Nasir, filem “Imam” turut dibintangi Vanidah Imran, Datin Natasha Charmaine, Datuk Jalaluddin Hassan, Omar Ibrahim, Sophia Ibrahim dan ramai lagi.

Diterbitkan oleh Al-Kahfi Pictures, “Imam” akan ditayangkan di pawagam bermula 2 Mac ini.