Biarpun pernah menetap dan melebarkan kerjaya di Los Angeles, Amerika Syarikat selama dua tahun, namun pelakon dan pengacara Amelia Henderson akui lebih selesa bekerja dalam industri seni tanah air.

Menurut pemilik nama sebenar Amelia Thripura Henderson itu, dia pernah mengalami kejutan budaya ketika menetap di negara orang walaupun fasih berbahasa Inggeris.

“Saya pernah menjual bakat saya di luar negara. Saya pernah menetap di Los Angeles, California, Amerika Syarikat selama dua tahun.

“Bukan nak cakap pengalaman tinggal di sana tidak menyeronokkan. Seronok tetapi, saya lahir di Malaysia dan berasal dari negara ini. Bila sampai sana saya baru sedar betapa ‘Malaysianya’ saya.

“Masa sampai di sana, saya sedar saya ini bukanlah mat salih sangat pun, saya orang Malaysia dan Asia. Jadi, saya buat pusingan U dan pulang ke Malaysia,” katanya yang ditemui pada malam gala tayangan perdana filem animasi “Didi & Friends”.

Pelakon drama “Pengantin Satu Malam” itu mengulas kenyataan pelakon Bront Palarae yang berpendapat generasi muda berbakat perlu mencari peluang di luar negara seperti bintang terkenal, Tan Sri Michelle Yeoh.

“Saya faham apa yang Bront cakap. Saya rasa dalam kehidupan kita patut kejar impian. Cuma, saya lebih bersyukur dan dihargai apabila meneruskan kerjaya di Malaysia selepas hidup di perantauan selama dua tahun.

“Jadi, saya tidak akan pergi dan meninggalkan Malaysia. Sebab di sini juga lahirnya minat saya terhadap lakonan. Jika ke luar negara saya tidak boleh hidup tanpa nasi lemak. Selepas sebulan dua, saya akan pulang ke Malaysia juga ” katanya.