Industri perfileman negara kian meriah dengan filem-filem aksi yang membabitkan unit beruniform, termasuk filem mengenai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), “Coast Guard Malaysia: Ops Helang”.

Bagi pelakon Julia Farhana Marin, pembabitannya dalam filem sentuhan terakhir pengarah Allahyarham Pitt Hanif tersebut adalah suatu kebanggaan buat diri dan kerjaya seninya.

Sudah menjadi asam garam dalam kerjaya seorang pelakon, Julia perlu berdepan pelbagai cabaran demi menjayakan watak Pegawai Penyiasat APMM daripada Bahagian Siasatan Jenayah Maritim, Leftenan Melati.

“Seluruh proses daripada permulaan kami menjalani latihan sebelum penggambaran bermula sehinggalah masuk ke set penggambaran, setiap hari ada cabarannya tersendiri.

“Kami berlatih selama sebulan. Setiap hari saya perlu berlari sejauh 10 km hingga 12 km, sebelum waktu Subuh, kemudian terus menjalani latihan kecergasan pada awal pagi tanpa mengambil sarapan terlebih dahulu,” katanya.

Julia ditemui bersama penerbit dan barisan pelakon pada malam gala tayangan perdana filem “Coast Guard: Ops Helang” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion Kuala Lumpur pada Selasa.

Selain menjalani latihan kecergasan, Julia turut terlibat dengan latihan berkawad, kelas undang-undang Maritim Malaysia serta latihan selam skuba dan berenang di Akademi Maritim Sultan Ahmad Shah (AMSAS), Kuantan.

3
Julia buat yang terbaik untuk jayakn watak Leftenan Melati

Tambah pelakon kacukan Melayu-Itali itu lagi, biarpun sukar, namun segala latihan yang dilakukan menjadikan dirinya lebih bersemangat untuk membawa wataknya sehabis baik serta enggan menghampakan APMM.

“Sewaktu penggambaran, saya ingatkan saya dah bersedia untuk bawa watak Leftenan Melati selepas semua latihan tersebut, tetapi di situ ada cabarannya tersendiri. Contohnya, saya mengalami mabuk laut buat pertama kali.

“Sejujurnya memang sukar untuk bawakan watak Leftenan Melati sebab saya tak mahu hampakan APMM. Saya perlu buktikan yang saya mampu membawa watak ini dan melakukan yang terbaik.

“Selepas melihat filem ini ditayangkan di skrin lebar, saya rasa sebak kerana terkenangkan arwah Pitt dan cara pengarahannya untuk setiap babak,” katanya.

Filem ini mengisahkan Leftenan Maritim Hafiz, seorang Pegawai Pasukan Tindakan Khas dan Penyelamat (STAR Team) dari APMM yang terpaksa berdepan dengan sekumpulan penjenayah di perairan negara apabila ahli keluarganya diculik dan dijadikan tebusan.

Selain Julia, filem ini turut dibintangi barisan pelakon lain seperti Saharul Ridzwan, Adlin Aman Ramlie, Datuk Fizz Fairuz, Sabri Yunus, Kodi Rasheed, Gambit Saifullah, Aziz M Osman, Sherie Merlis, Wanna Ali, Jaja Iliyes, Azlan Komeng, Hushairi Husain, Akmal Ahmad dan Trisha Ooi.

“Coast Guard: Ops Helang” akan menemui penonton di pawagam bermula 2 Februari ini.