Dengan kerjasama Agensi Penguatkuasan Maritim Malaysia (APMM), syarikat produksi Flying Deals Sdn Bhd dan Arie Zaharie Production bekerjasama bagi menjayakan filem aksi “Coast Guard: Ops Helang” buat pertama kali dalam sejarah perfileman industri seni negara.

Filem yang menjadi karya terakhir pengarah terkemuka iaitu Allahyarham Pitt Hanif ini menelan perbelanjaan sebanyak RM13 juta bagi menampung nilai aset milik APMM yang digunakan sepanjang penggambaran.

Penerbitnya, Muhammad Hady Yusry Makmor berkata, perancangan menerbitkan filem itu bermula sekitar 2017 sebelum pihaknya membentangkan kertas idea kepada APMM.

“Saya bersama Penerbit Eksekutif, Flying Deals Sdn. Bhd., Rozita Mat Isa dan Jason Chong selaku penulis skrip mengemukakan kertas idea kepada Maritim Malaysia untuk menerbitkan filem ini.

“Kemudiannya, skrip dihasilkan dengan bantuan dan nasihat Maritim Malaysia melalui beberapa siri perbincangan dan penambahbaikan.

“Filem ini membabitkan kos tinggi kerana penggunaan aset ketenteraan iaitu tiga kapal besar, empat helikopter, 10 bot laju dan kelengkapan senjata api dan ‘machine gun’.

“Bagi menghidupkan babak, kami membina perkampungan lanun yang terpaksa diletupkan pada penghujung cerita dengan membabitkan kos RM400,000,” katanya.

Malam gala tayangan perdana filem “Coast Guard: Ops Helang” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion Kuala Lumpur malam tadi dimeriahkan dengan kehadiran penerbit, barisan pelakon serta Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Shamsul Nasarah.

31
28
Sekitar malam gala tayangan perdana “Coast Guard: Ops Helang”

Dalam pada itu, penerbit Arie Zaharie menjelaskan proses menayangkan filem ini di pawagam terganggu ekoran pandemik COVID-19 yang melanda negara selama dua tahun.

“Sebenarnya filem ini terperam disebabkan negara berada dalam fasa COVID-19. Memasuki tahun 2022, kami terus menyambung proses suntingan akhir selain merancang penayangan filem ini ke pawagam selepas melihat rentetan penonton untuk ke pawagam.

“Insya-Allah, tarikh 2 Februari ini adalah tarikh pilihan kami yang sesuai untuk menayangkan filem ini kepada penonton di Malaysia,” katanya.

“Coast Guard: Ops Helang” menampilkan gandingan dua pelakon hebat tanah air iaitu Saharul Ridzwan dan Julia Farhana Marin selaku teraju utama.

Filem ini mengisahkan Leftenan Maritim Hafiz, seorang Pegawai Pasukan Tindakan Khas dan Penyelamat (STAR Team) dari APMM yang terpaksa berdepan dengan sekumpulan penjenayah di perairan negara apabila ahli keluarganya diculik dan dijadikan tebusan.

Melalui filem ini, penonton dapat melihat liku cabaran sebenar Pasukan Maritim Malaysia dalam menggalas tanggungjawab, amanah serta perjuangan yang berisiko hingga menggadai nyawa demi memelihara dan mempertahankan perairan lautan negara.

Filem ini dibintangi barisan pelakon seperti Saharul Ridzwan, Julia Farhana Marin, Adlin Aman Ramlie, Datuk Fizz Fairuz, Sabri Yunus, Kodi Rasheed, Gambit Saifullah, Aziz M Osman, Sherie Merlis, Wanna Ali, Jaja Iliyes, Aman Nassim, Yuznor, Azlan Komeng, Hushairi Husain, Akmal Ahmad dan Trisha Ooi.

“Coast Guard: Ops Helang” akan menemui penonton di pawagam bermula 2 Februari ini.