Lebih sedekad mengukuhkan nama dalam industri animasi tanah air, francais media belajar sambil berhibur terkenal, “Didi & Friends” kini mengorak langkah ke layar perak menerusi filem sulung mereka, “Didi & Friends The Movie”.

Filem ini diterbitkan oleh Astro Shaw, Warnakala Studios dan Digital Durian dengan kerjasama Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC).

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Warnakala Studios, Hairul Sofian, “Didi & Friends The Movie” adalah sebuah filem unik dengan penceritaan penuh teladan serta cabaran aksi pengembaraan yang sesuai ditonton oleh pelbagai lapisan masyarakat dan umur.

“Filem ini amat berbeza sekali dengan siri televisyen yang pernah diterbitkan dari sudut ‘texturing’, ‘rigging’, ‘modelling’, animasi, warna tema dan lain-lain.

“Sebagai contoh, kumpulan kami berdepan cabaran untuk menghasilkan bulu-bulu pada Didi dan karakter-karakter lain. Alhamdulillah, kami berjaya buat apa yang kami mampu,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Digital Durian, Sinan Ismail, menzahirkan rasa syukur kerana impian seluruh kumpulan produksinya melihat “Didi & Friends” dibawa ke pawagam akhirnya direalisasikan selepas 12 tahun.

“Sejak bermulanya Didi & Friends pada tahun 2012, memang menjadi impian kami di Digital Durian untuk menghasilkan “Didi & Friends The Movie”. Malah semua penerbit animasi di luar sana mahu menghasilkan filem.

“Dari lagu kanak-kanak di YouTube, ke cerita berepisod di Astro Ceria, kemudian Konsert Hora Horey Live yang ‘sold out’, dan kini akhirnya “Didi & Friends The Movie”.

“Saya percaya ramai kanak-kanak di Malaysia membesar dengan “Didi & Friends” dan melihat francais ini diangkat ke filem meninggalkan perasaan yang luar biasa buat saya,” katanya.

Hairul dan Sinan ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Didi & Friends The Movie” yang berlangsung di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya, kelmarin.

DFTM SCREENSHOT 02
Kualiti animasi “Didi & Friends The Movie” lebih baik dari siri televisyen

Mengekalkan tiga pelakon suara kanak-kanak sebagai Didi, Nana dan Jojo, filem ini turut digerakkan dengan selebriti-selebriti terkenal tanah air iaitu Dato’ Awie (Tok Chip), Amelia Henderson (Kapten Zee), Ruminah Sidek (Nek Kura), W.A.R.I.S (Torra) serta Hael Husaini (Pak Beruang).

Istimewanya, filem ini menampilkan 11 buah lagu berkonsepkan ‘sing-along’ diiringi Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) dan Dewan Filharmonik PETRONAS (DFP) yang diketuai oleh pengarah muzik Saiful Ridzuan Sharafuddin.

“Didi & Friends The Movie” akan ditayangkan di pawagam mulai 23 Februari 2023.

Peminat juga berpeluang untuk bertemu maskot “Didi & Friends” serta sertai aktiviti menarik menerusi siri jelajah “Didi & Friends The Movie” pada 24 hingga 26 Februari, 3 dan 4 Mac, serta 10 hingga 12 Mac di pawagam terpilih tanah air.

OFFICIAL POSTER DIDI FRIENDS THE MOVIE