Biarpun pertama kali mengalih suara bagi karakter animasi dalam Bahasa Melayu menerusi filem “Didi & Friends The Movie”, namun pelakon Amelia Henderson akui berpuas hati dengan hasilnya.

Menurut Amelia, dia telah diberi kepercayaan serta kelonggaran oleh pengarah, Akmal Aziz Asmawi dan Roshfaizal Ariffin untuk menghidupkan wataknya sebagai Kapten Zee dengan cara tersendiri.

“Dunia lakonan dan alih suara kedua-duanya mempunyai cabaran. Kalau berlakon, saya perlu bersiap, bersolek dan sebagainya tetapi kalau alih suara, saya boleh ke studio dengan memakai baju tidur saja.

“Tetapi di sebalik rakaman di studio, saya tak boleh harapkan sepenuhnya ekspresi wajah atau teknik lain untuk menyelamatkan lakonan itu. Saya perlu menggunakan suara sepenuhnya mengikut watak dan situasi,” katanya.

Amelia ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Didi & Friends The Movie” yang berlangsung di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya.

DFTM SCREENSHOT 11
Amelia Henderson seronok bawa watak Kapten Zee

Menjadikan penyanyi rap Joe Flizzow dan Eminem sebagai idola, Amelia turut menonjolkan bakat nyanyian dan menyanyi rap menerusi wataknya.

“Ini bukan kali pertama saya menyanyi rap, kerana saya pernah melakukannya menerusi video di Instagram dan bersama Altimet suatu ketika dulu. Apabila ditanya pengarah sama ada mahu menyanyi rap dalam filem ini, sudah tentu saya ingin melakukannya,” katanya.

ameliath 1

Seperti filem-filem animasi tempatan yang lain, Amelia berharap orang ramai dapat memberi sokongan penuh pada “Didi & Friends The Movie” selepas ia ditayangkan nanti.

“Filem ini melebihi jangkaan saya dan saya sangat berpuas hati. Kumpulan produksi telah melakukan yang terbaik untuk menjayakannya.

“Jadi saya berharap “Didi & Friends The Movie” akan mendapat sambutan kerana saya rasa filem ini ada banyak potensi dari segi jalan cerita, muzikal dan barisan pelakon suara yang menguatkannya.

“”Didi and Friends” dah bertahan lama dalam industri animasi tempatan dan ramai generasi yang membesar dengan francais ini. Bagi saya, menjadi sebahagian dari keluarga “Didi & Friends” sudah memuaskan hati saya,” katanya.

Selain Amelia, filem ini turut menampilkan selebriti-selebriti terkenal tanah air iaitu Dato’ Awie (Tok Chip), Ruminah Sidek (Nek Kura), Waris (Torra) serta Hael Husaini (Pak Beruang).

Diterbitkan oleh Astro Shaw, Warnakala Studios dan Digital Durian, “Didi & Friends The Movie” akan ditayangkan di pawagam mulai 23 Februari 2023.

Buat makluman lanjut, Amelia pernah mengalih suara bagi siri filem Barbie iaitu “Barbie in A Christmas Carol”, “Barbie and the Three Musketeers”, “Sing Along With Barbie”, serta filem animasi “Seefood”, “War of the Worlds: Goliath” dan “Ribbit”.