Penyanyi Sissy Imann membatalkan pelancaran album sulungnya susulan menerima kritikan pedas daripada penyanyi Mas Idayu pada konsert minggu keenam program realiti Famili Duo.

Pemilik nama sebenar Sissy Imann Mohammad Kamil meluahkan kekecewaan yang lama terpendam menerusi perkongsian di laman Instagram mengenai pembatalan pelancaran albumnya pada Februari ini.

Menurut Sissy, keterujaan yang dirasainya sejak awal hilang begitu saja biarpun segala persiapan bagi majlis pelancaran album itu telah pun disempurnakan.

Segubungan dengan itu, Sissy membuat keputusan untuk mengedarkan album dan cenderahati yang dihasilkan dengan kos tinggi tersebut mengikut konsep derma.

“2 Februari 2023 adalah hari yang sepatutnya saya lancarkan cenderahati untuk album yang saya rakamkan tahun lepas di Abbey Road Studios. Cakera padat (CD) fizikal sudah selesai cetak, kita tengah cetak kole, baju dan beberapa cenderahati lain.

“Kita siap plan nak kumpul rakan-rakan media dan kawan-kawan rapat untuk mengadakan sidang media bagi berkongsikan album yang saya buat dengan penuh kasih sayang ini. Tuhan sahaja yang tahu betapa terujanya saya tapi keterujaan itu mungkin dah lenyap sekarang ini,” katanya.

Menurut Sissy, kos pembikinan album itu ditanggung sepenuhnya menggunakan wang hasil titik peluhnya sepanjang sedekad membina kerjaya dalam industri muzik tanah air.

“Pagi tadi bangun, bila nampak CD ini saya rasa tak boleh tengok. Asalnya saya nak jual RM50. Itu pun tak pulang modal apa pun, apatah lagi nak untung.

“Album ini memang telan banyak sangat kos dan semua saya tanggung sendiri atas duit cari makan selama hampir 10 tahun merangkak dalam industri. Tapi saya tak boleh tengok tanpa rasa sedih jadi saya dermakan saja album ini.

“Sumbangan bermula RM20. Saya minta maaf terpaksa letak harga untuk tampung sebahagian kos cetak dan pos. Terima kasih, semoga Allah merahmati anda semua,” katanya.

Terdahulu, Sissy dan pasangan penyanyinya, Naim Daniel mempersembahkan lagu “Jampi” milik Hael Husaini dalam irama keroncong.

Bagaimanapun, persembahan mereka menerima kritikan daripada Mas Idayu, yang berpendapat nyanyian mereka terlalu kasar untuk irama keroncong.