Chef selebriti dan penyanyi Dato’ Fazley Yaakob terpanggil untuk memberi pendapat sendiri mengenai insiden kritikan pedas daripada juri profesional di pentas program realiti Famili Duo musim kedua baru-baru ini.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Fazley menyifatkan insiden itu ibarat buli dan tidak mustahil boleh berlaku dalam rancangan realiti televisyen.

Sehubungan dengan itu, Fazley menasihatkan setiap individu untuk berfikir dengan rasional sebelum mengeluarkan kata-kata yang boleh mencalarkan maruah orang lain.

“Buli bukan saja boleh terjadi dalam media sosial, tetapi juga dalam sebuah rancangan realiti. Apabila perkara ini berlaku.

“Bukan salah produksi, tapi salah orang yang mengeluarkan kata-ata kesat tanpa fikirkan maruah peserta dan keluarganya,” katanya.

Pelantun lagu “Bila April” itu turut menegaskan perkara tersebut sebagai suatu peringatan bagi memastikan tiada kejadian tidak diingini berlaku kepada mangsa buli.

Fazley berharap ada pihak yang mampu menegur perbuatan tersebut kerana dia juga mempunyai anak perempuan dan memahami apa yang dirasakan mangsa pada ketika itu.

“Zaman dah berubah! Jangan pula sampai mangsa hilang arah, hilang punca dan hilang keyakinan diri, barulah si pembuli nak rasa bersalah? Harap sampai jangan bunuh diri, nauzubillah.

“Produksi memang sukar kawal apa yang berlaku, tapi apa yang keluar dari mulut individu adalah 200 peratus tanggungjawab sendiri. Semoga ada yang menegur, saya pun ada anak perempuan,” katanya.

Terdahulu, peserta Familio Dua musim kedua, Sissy Imann dan pasangan penyanyinya, Naim Daniel menerima kritikan pedas daripada juri profesional Mas Idayu selepas mempersembahkan lagu “Jampi” dalam irama keroncong.

Lantaran itu, wargamaya tampil memberi pelbagai reaksi serta tidak bersetuju dengan tindakan Mas Idayu yang disifatkan sebagai tidak profesional dan tidak layak duduk di bangku juri.