Pengarah syarikat produksi KS Movie Sdn Bhd, Saradha Sivalingam mencipta sejarah apabila menjadi pengedar filem Malaysia pertama yang mempunyai lesen untuk mengedarkan filem menerusi platform digital.

Selepas mempunyai cahaya mata, Saradha lebih tertumpu pada kerja-kerja produksi dan pengedaran filem menerusi platform ‘over-the-top’ (OTT) Amazon Prime Video ke seluruh dunia termasuk United Kingdom, Amerika Syarikat serta Asia Tenggara seperti Malaysia, Singapura dan Brunei.

Saradha yang meraih anugerah YouTube Silver Play Button mengakui, penggiat seni pada zaman kini berdepan cabaran yang besar selepas kebanyakan bisnes perfileman lebih terarah kepada media digital.

“Sudah tentu kita semua perlu menyesuaikan diri dengan perubahan baru dalam industri filem
semasa. Saya juga terus belajar dan mencuba perkara baru setiap hari.

“YouTube dan pelbagai platform media sosial lain memberikan anda peluang untuk mencuba filem anda sendiri. Sudah tentu, ia memerlukan masa dan kesabaran, tiada hasil atau kejayaan datang dengan mudah,” katanya.

ezgif.com gif maker
Saradha bangga memiliki anugerah YouTube Silver Play Button

Ahli Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) itu turut berkongsi tips sebagai penyedia kandungan digital yang berjaya, iaitu dengan membuat pilihan jenis kandungan yang ingin ditawarkan serta memikirkan cara untuk menghubungkan kandungan tersebut dengan penonton.

“Jumlah penonton yang ramai membolehkan penyedia kandungan digital itu mendapat pendapatan menerusi saluran media sosialnya. Memuat naik kandungan yang menarik akan memberi impak pada saluran media sosial itu sendiri.

“Saya melihat filem tempatan kita sebenarnya berjaya menarik perhatian penonton di seluruh dunia. YouTube merupakan alat pemasaran terbaik untuk sesebuah kandungan dan saya berbangga apabila meraih anugerah YouTube Silver Button Holder dengan pencapaian 250,000 pelanggan,” katanya.

Dari aspek pandangan seorang pengarah filem, Saradha sentiasa mahukan penonton mempunyai rasa dan minat terhadap filem yang dibawanya.

“Saya pernah melakonkan pelbagai watak dan karakter tetapi kesungguhan lakonan itu yang menunjukkan siapa diri anda sebenar.

“Saya memilih cerita yang mempunyai kaitan dengan kehidupan seharian kita. Kadangkala ia memberikan tekanan apabila penonton tidak kenal bakat pelakon itu.

“Sebelum terjun dalam bidang pengedaran filem, saya terlebih dahulu menimba pengalaman sebagai pelakon sehingga kerjaya seni saya berterusan ke tahap sekarang,” katanya.

Buat makluman lanjut, Saradha berpengalaman membintangi lebih 20 drama Tamil dan Melayu seperti “Bila Musang Berjanggut” bersama pelakon dan penerbit Sheila Rusly, drama bersiri bersama Datuk Rosyam Nor berjudul “Nigina” serta heroin kepada Erry Putra menerusi telefilem “Setulus Kasihmu”.

ezgif.com gif maker 1
Saradha sebagai Setiausaha Agung Persatuan Pengedar Filem India Malaysia

Terdahulu, pencapaian 200 filem yang diedarkan ke pawagam seluruh dunia bagi tempoh 12 tahun termasuk 40 filem pada tahun 2021 merupakan kejayaan manis diraih KS Movie Sdn Bhd.

Biarpun pengedaran filem ketika pandemik COVID-19 memberikan cabaran cukup besar, namun produksi itu berjaya mengatasinya dengan mengedar pelbagai genre filem ke seluruh dunia menerusi platform berbeza.

Bagi tahun 2023, Saradha bersama KS Movie Sdn Bhd mempunyai lebih banyak judul filem yang akan diedarkan termasuk beberapa projek filem terbesar yang akan masuk ke pawagam bermula Februari depan.