Biarpun berbeza budaya dan bangsa, namun pelakon Sangeeta Krishnasamy tidak pernah menganggap perkara itu sebagai suatu halangan untuk mempelajari tradisi kesenian Melayu.

Dengan harapan untuk menimba ilmu, Sangeeta sedia menyahut tawaran pengarah Sabri Yunus untuk membintangi filem aksi terbaharunya, “Duan Nago Bogho” yang memperjuangkan tarian tradisi Kelantan iaitu Mak Yong.

“Saya memang meminati dan menghormati Sabri Yunus sebagai seorang seniman. Malah saya juga pernah bekerjasama dengan dia sebelum ini jadi apabila ditawarkan filem ini, sudah tentu saya tak tolak.

“Tambahan pula saya dapat peluang untuk belajar dan menari Mak Yong, sudah tentu saya nak buat sebab saya memang minat kesenian klasik sebegitu.

“Kesenian Sabri sangat berbeza dan sangat mendalam. Bekerja dengannya di set penggambaran ibarat mengambil kursus falsafah,” katanya yang ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Duan Nago Bogho” di GSC The Starling Mall, Petaling Jaya.

IMG 4342

Meskipun sukar dan hanya diberi tempoh dua hari membuat persediaan menjayakan watak Pak Yong atau raja dalam tarian Mak Yong, Sangeeta tetap berani menyahut cabaran tersebut.

Bagaimanapun Sangeeta bersyukur kerana menerima tunjuk ajar seorang guru tarian dari ASWARA serta bantuan daripada barisan pelakon serta kru untuk bertutur dalam dialek Negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

“Proses pembelajaran dialek Kelantan, menari Mak Yong dan memahami watak Salmi itu terlalu banyak tekanan. Tambahan pula Mak Yong itu perkara baharu pada Salmi.

“Saya perlu peka ketika berada di set penggambaran kerana semua orang bercakap dalam dialek Kelantan. Kebanyakan dialog Pak Yong dalam Mak Yong adalah spontan, sebab itu ia seronok. Namun bahasa yang mereka gunakan lebih klasik.

“Cabaran ini boleh membuatkan saya naik gila. Tetapi saya perlu peka dan boleh belajar maksud setiap perkataan, kemungkinan besar saya juga boleh buat dialog spontan dan tak perlu bergantung sepenuhnya pada skrip.

“Jujur saya hampir menangis dan hampir putus asa tetapi saya tak putus asa. Saya tahu mesti ada sebab mengapa Sabri pilih saya untuk bawa watak Salmi.

“Dia seorang pengarah yang akan membawa segala-gala yang terbaik dalam diri pelakonnya. Jadi saya letak diri saya dalam tangannya,” katanya.

Mengakui ini kali pertama dia menonton filem lakonannya pada majlis tayangan perdana, Sangeeta nyata berpuas hati dengan segala titik peluhnya bagi menjayakan filem “Duan Nago Bogho”.

Selain Sangeeta, filem ini turut dibintangi Asrul Faizal, Jojo Goh, Saidi Sabri, Husairi Husain, Datuk Rosyam Nor, Angeline Tan, Issey Fadzlisham, Jason Chong dan ramai lagi.

Diterbitkan oleh Kalamarif Holdings Sdn Bhd, “Duan Nago Bogho” akan ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia bermula 19 Januari ini.