Ratu cantik Francisca Luhong James berdepan detik cemas apabila diganggu seorang lelaki tidak dikenali ketika berada di sebuah hotel di ibu kota kelmarin.

Lebih menakutkan, bekas Miss Universe Malaysia 2020 itu mendakwa ini bukan kali pertama dia diganggu lelaki tersebut selepas berdepan kejadian sama pada minggu Kuala Lumpur Fashion Week (KLFW) tahun lalu.

Walaupun tidak pernah mendedahkan perkara ini kepada umum, namun kali ini Francisca akhirnya menceritakan pengalamannya sebagai tanda peringatan kepada para wanita untuk lebih berhati-hati.

Menurut Francisca, dia mula menyedari kehadiran lelaki berjubah putih dan berkopiah itu setelah selesai temujanji spa dan menuju ke lobi Hotel Four Seasons untuk memesan Grab.

“Hari ini 17 Jan 2023, saya berada di Hotel Four Seasons, baru sahaja selesai temujanji spa dan saya sedang menggunakan telefon bimbit sambil menuju ke lobi untuk memesan Grab dan hanya duduk di sofa lobi.

“Saya ternampak DIA lagi. Orang yang sama, pakaian yang sama, cuma kain dengan warna yang berbeza di bahunya. Perkara yang paling teruk ialah saya seperti melihat dia meletakkan sesuatu seperti minyak di lehernya!

“Saya berasa sangat takut dan akhirnya bangun dan menuju ke Starbucks di dalam bangunan itu sambil menghubungi rakan saya yang mengenali ketua pengawal keselamatan di Hotel Four Seasons,” katanya.

Francisca kemudiannya memberitahu juruwang yang dia diekori seseorang dan tidak menyangka lelaki tersebut mengekorinya masuk ke dalam premis itu serta duduk di sudut yang bertentangan dengannya.

Juruwang berkenaan meminta Francisca duduk berdekatan dengannya sementara dia memberitahu perkara tersebut kepada pengurus premis itu.

Malangnya sebarang tindakan tidak dapat diambil kerana lelaki tersebut berjaya melarikan diri apabila pengawal keselamatan tiba di premis itu.

Tambah Francisca lagi, pengalaman itu meninggalkan perasaan takut dan trauma dalam dirinya serta menasihatkan orang ramai terutamanya wanita untuk berhati-hati.