Memikul tanggungjawab untuk menghidupkan drama adaptasi novel “Akira Khan”, pengarah Jamal Khan mengambil inisiatif untuk menjalankan penggambaran di Pakistan.

Menurut Jamal, perkara itu bagi memastikan penceritaan drama lakonan pasangan pelakon Uqasha Senrose dan Kamal Adli tersebut kelihatan lebih asli.

Tambahan lagi Jamal ingin mengangkat budaya dan tradisi orang Pakistan yang sebenar ke layar kaca agar karya itu lebih istimewa di mata penonton.

“Seperti naratif drama ini, Akira Khan memang sudah lama ada dalam keturunan Pakistan iaitu keluarga yang menentukan jodoh. Sehingga ke hari ini, tradisi ini masih wujud di negaranya. 

“Sebagai seorang gadis yang berasal daripada Pakistan, Akira mempunyai keluarga dengan pegangan yang ketat terhadap tradisinya. Oleh itu, kami terbang ke sana untuk meneruskan penggambaran.

“Pada mulanya saya ingin ke Turki untuk lokasi-lokasi penggambaran yang berbeza dan selesa. Namun saya ingin membawa budaya Pakistan ini dengan lebih asli ke dalam penceritaannya.

“Mereka mempunyai lokasi dan budaya yang berbeza. Itulah yang keistimewaan drama ini selain daripada kisah cinta,” katanya.

Seperti sutradara yang lain, Jamal juga tidak dapat lari daripada pelbagai cabaran sepanjang penggambaran drama tersebut, termasuk berdepan kejadian tanah runtuh di Pakistan.

“Drama ini juga memberi cabaran kepada kami kerana sewaktu berada dalam perjalanan pulang ke hotel dari lokasi penggambaran, kami berdepan kejadian tanah runtuh.

“Jadi sebarang kenderaan tidak dibenarkan untuk lalu. Kami terpaksa bermalam di hotel yang berlainan tanpa membawa sebarang persalinan,” katanya.

Selain Uqasha dan Kamal, drama ini turut dibintangi Julia Farhana Marin, Esma Daniel, Datin Maria Farida, Idzham Ismail dan Saidah Kamarudin.

“Akira Khan” akan ditayangkan bermula 18 Januari ini di slot MegaDrama Astro Ria dan Ria HD, setiap Isnin hingga Khamis, jam 10 malam.