Pengarah filem aksi “Duan Nago Bogho”, Sabri Yunus menyifatkan kesenian dan budaya Melayu tidak seharusnya terhad pada kaum Melayu sahaja, tetapi wajar dikongsikan kepada bangsa lain di Malaysia.

Dengan prinsip yang dipegang itu, Sabri memilih dua pelakon berbangsa India dan Cina iaitu Sangeeta Krishnasamy dan Jojo Goh untuk menyerikan filemnya yang mengetengahkan seni warisan Kelantan, Mak Yong.

“Saya sangat menginginkan melihat semua bangsa mengenali seni budaya kita. Kenapa kita tidak dedahkan budaya kita pada bangsa lain dalam Malaysia supaya bukan sahaja untuk mereka memahami, malah mencintai.

“Hampir kesuluruhan dalam filem ini adalah berdasarkan pengalaman yang saya lalui, dunia yang saya kenal. Dua dunia yang berbahagi kepada dua iaitu seni dan budaya masyarakat Melayu gengsterisme.

“Ia bukanlah sebuah filem aksi semata-mata tetapi lebih kepada perjuangan dalam pertahankan maruah seni Mak Yong.  

“Watak Duan sebenarnya bukanlah samseng atau jahat, cuma dia terlibat dalam dunia pergaduhan demi maruah diri. Duan adalah seseorang yang sangat menjaga maruah dan harga diri, maruah dan harga seninya,” katanya.

Tambah Sabri lagi, dia dan seluruh kumpulan produksi serta para pelakon telah melakukan sehabis baik, selebihnya hanya penonton yang boleh menilai hasil karyanya.

324884010 5704297373021861 4570811417596932271 n
Sabri Yunus harap filem “Duan Nago Bogho” diterima baik oleh penonton

Penerbit Kolonel Bersekutu (PA) Arisz Ab Rahman berkata, pihaknya berminat untuk menerbitkan filem Duan Nago Bogho ini kerana tertarik dengan skrip dan jalan cerita yang turut dihasilkan Sabri.

“Saya melihat filem ini berbeza dengan filem-filem aksi sedia ada. “Duan Nago Bogho” benar-benar filem berwajah kita yang menggabungkan aksi dengan elemen seni budaya Malaysia iaitu Mak Yong dengan nilai komersial.

“Mengenai pemilihan tajuk pula, ia adalah gambaran sifat watak utama iaitu Duan seperti ular ‘Nago Bogho’ atau lebih dikenali sebagai ular tedung selar.

“Sebagai penerbit pastinya saya ingin mendapat kutipan yang memberangsangkan dan diterima oleh seluruh penonton tanpa mengira negeri dan latar belakang,” ujarnya.

Filem yang menggunakan dialek bahasa Kelantan itu turut dibintangi Asrul Faizal, Saidi Sabri, Husairi Husain, Datuk Rosyam Nor, Angeline Tan, Issey Fadzlisham, Jason Chong dan ramai lagi.

“Duan Nago Bogho” akan ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia bermula 19 Januari ini.