Melihat konflik rumah tangganya tidak menemui jalan penyelesaian, pelakon Puteri Sarah Liyana akhirnya memfailkan tuntutan cerai terhadap suaminya yang juga pengarah, Syamsul Yusof di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur pagi tadi.

Berdasarkan laporan media, Puteri Sarah yang hadir dengan berpakaian jubah serba hitam bersama wakil peguam syarienya, Datuk Akberdin Abdul Kader, dilihat ceria dan bersemangat.

Permohonan cerai itu difailkan mengikut Seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.

“Cukuplah sembilan tahun saya menjadi isteri Mohd Syamsul. Nampaknya tiada rezeki untuk kami.

“Semalam pulang dari set penggambaran sekitar pukul 1 pagi. Hari ini saya bersedia dan bersemangat lebih-lebih lagi ditemani oleh ahli keluarga yang lain. Doakan saya,” katanya menerusi Kosmo!

Tambah Puteri Sarah lagi, keputusan memfailkan perceraiannya adalah muktamad dan nekad untuk tidak menarik balik keputusannya walaupun apa jua berlaku.

Dalam pada itu, Puteri Sarah juga merancang untuk mengerjakan ibadah umrah pada hujung bulan ini bagi menenangkan diri dan melapangkan dada setelah diuji dengan konflik rumah tangganya.

Konflik rumah tangga Puteri Sarah dan Syamsul bermula sejak empat tahun lalu disebabkan orang ketiga mula menjadi topik perbualan ramai sejak hujung tahun lalu.

Lebih mengejutkan, Syamsul akhirnya membuat pengakuan bahawa dia telah sah bernikah dengan anak kepada pelakon senior Kazar Saisi, iaitu Ira Kazar pada 6 Januari lalu di Thailand.

Bagaimanapun, pengarah filem “Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan” itu menjelaskan bahawa Puteri Sarah masih isterinya yang sah.

Terdahulu, Puteri Sarah melalui Instagramnya memohon agar Syamsul melepaskannya kerana tidak rela dimadukan.

Untuk rekod, Puteri Sarah dan Syamsul mendirikan rumah tangga pada 8 Mac 2014 dan dikurniakan dua cahaya mata, Syaikul Islam dan Summayah.