Penyanyi dan pelakon Alif Satar sememangnya terkenal dengan gaya hidup aktif dan aktiviti kecergasan yang menjadi rutin harian bagi mengisi masa terluang.

Baru-baru ini, Alif tampil berkongsikan beberapa nasihat berguna untuk mereka yang ingin memulakan aktiviti larian

“Dengar ini, kalau awak baru nak mula lari dan nak mula jogging. Mulakan kehidupan yang aktif. Awak tak perlu nak letak sasaran yang tinggi. Kononnya bangun pagi, awak rasa nak lari sejauh 5 km hari ini.

“Tak payah. Saya sendiri pun tak buat macam itu,” kata bekas peserta Ironman Langkawi 2019 dan 2022 itu.

@itsalifsatar 30minit.. Buat tu je dulu💯👍🏽 #FitnessTips #RunningTips #ActiveLifestyle #alifsatarsong ♬ original sound – alifsatar

Sebaliknya, Alif menjelaskan seseorang itu perlu menikmati tempoh proses perubahan itu secara perlahan-lahan bagi mendapatkan hasil yang maksimum.

“Jadi apa yang awak perlu buat adalah tetapkan masa. Contohnya, hari ini awak nak lari selama 30 minit. Kemudian nikmati sahaja proses perubahan itu.

“Bila awak dah letak sasaran, contoh minggu pertama itu awak hanya lari 2 km sahaja untuk 30 minit. Selepas itu, awak teruskan rutin yang sama.Pastu korang continue routine yang sama.

“Datang minggu yang kedua tiba-tiba 30 minit itu awak boleh lari 3 km. Selepas tiba bulan awak boleh lari 4 km dalam 30 minit. Tiba-tiba dalam setahun awak mungkin boleh minit lari 6 km dalam 30 minit.

“Itulah yang orang cakap ‘enjoy the process’. Awak nikmati sahaja perubahan pada tubuh badan awak,” katanya.

Pada akhir video, Alif sempat menyelitkan kata-kata semangat pada pengikutnya dan memohon mereka untuk mengutamakan masa dan bukannya jarak ketika larian.

“Alif pernah cakap benda ini tak akan mudah, tetapi ia adalah untuk awak menjadi lebih baik.

“Jadi perkara pertama adalah jangan letak sasaran terlalu tinggi. 30 minit setiap kali lari itu sahaja. Masa itu penting, bukan jarak dan nikmati proses kecergasan itu,” katanya.